-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

27 Jun 2013

Home » , » Ilmu yang perlu dihargai

Ilmu yang perlu dihargai

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Assalamualaikum. Hai 
Alhamdulillah keluar dengan umi and my bro pagi tadi kat muar n tangkak. So what ? I learned so many things after the meeting with many people and hearing a lot of their fairytail. Takde kena mengena dengan fairytopia barbie and so on bile sebut fairytail kan. Biaselah senanya manusia ni kalau dalam kereta tu siapa je dok diam. Sama ada dengar radio, ceramah, tido, or berbual sepanjang jalan. Makan ? hihi tak elokla asyik nak makan je . *dushh ! But here i'm not going to tell everything, just nak kongsi part paling menarik bila cerita tentang 'ILMU'. Bila kita menyampaikan ilmu kena ikhlas, macam tu jugak bila kita menerima ilmu. 
Kisah menarik yang saya dapat Macam yang kita sedia maklum, biasanya penceramah ni ada elaun dari Majlis Agama Islam termasuklah penceramah bebas. Tapi biasa kita lihat, bila jemput penceramah kita bagi dia duit tak ? Bagilah biasanya. Berbeza dengan satu kampung ni. Bila jemput penceramah, tak bagi apepun. Sebabnya nak tahu kenapa ? Sebab mereka kata penceramah ni dah ada elaun.   ?
AllahuAkbar.
Bukanlah penceramah ni nak berkira or tak ikhlas sampaikan ilmu *macam aku pulak si penceramah , cumanya kita memberi tu sebagai tanda penghargaan kepada pencermah tersebut sekaligus menghargai setinggi-tingginya ilmu tu . Ilmu tu yang sangatlah berharga. Lagi menarik yang berlaku, bila penceramah tu sampaikan ceramah best, tambah duit. Itu takpe lagi, yang pencermah rsa cam tak best je, siap kurangkan pulak duit. Thihii ini lawak + menyedihkan. Alahai tak perlulah rasanya sampai nak kurangkan . Cam nak tak nak bagi pulak.


Alkisah..

Seorang pakar organisasi Amerika yang namanya telahpun saya lupa, berkata : jika kita mahu lihat organisasi kita maju, pertama sekali kita perlu menjadi sebuah organisasi yang mementingkan ilmu. Keduanya, kita perlu memastikan ilmu itu berada dalam genggaman organisasi kita. Cuba semak, organisasi kita begitukah?

Salah seorang ustaz yang pernah bahkan banyak kalipun bagi cermah kat kampung tu pernah cakap, kat tempat lain semua bagi kecuali kampung yang dirahmati Allah tersebut. Haa tu dia. Ustaz tu pun ada cakap, yang dia pun memang tak kesah tentang tu, takdelah rasa takpuas hati, nak marah n so son. Cumanya, ubahla sikap yang kurang elok tu. Raikan orang yang berilmu. Sikit pun jadiklah kan ^^
InsyaAllah nak cite tu jek. 


  • Niat yang ikhlas
  • Beradab kepada orang yang memberi ilmu
  • Bersabar dalam menuntut ilmu.
  • Tulis setiap yang dipelajari
  • Rendah diri
  • Menjauhi daripada kenyang berlebihan
  • Tidur yang sedikit
  • Kurangkan kata-kata yang tidak bermanfaat

Thanks. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)