-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

21 Jun 2013

Home » » Do we care for syria ?

Do we care for syria ?

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum. 

Mungkin orang tak pandang pun entry saya yang dikit ni memandangkan ramai yang dah tulis berjela-jela berkaitan ni sama ada di fb mahupun media sosial yang lain. Takpelah kalau cenggitu saya jadikan pengisian ini sebagai nasihat dan bekal untuk diri saya dan yang sudi membaca hingga habis. InsyaAllah saya harap adalah nilai dan manfaatnya walau mungkin tak banyak bagi orang lain. Bagi saya, tak ada seorang islam pun yang sedang duduk atas kerusi dengan aman cam kita di Malaysia ni patut buat tak tahu atau malas nak ambil tahu. patut ke ? tak patutt


Saya tengok series teruk melampau keadaan negara islam timur tengah, syria. Tengok post2 kat mukabuku berkaitan syria itu dan ini, inu dan sana dan gitu-gitulah. Jadi untuk kita yang sememangnya dahagakan ilmu ni, hari ni saya spend search anything about this big crisis to our sunni sambil dengar nasyid Man Ana. memang beremang tak berhenti saya baca berkaitan syria dengan lagu yang macam ajak saya angkat senjata sekarang jugak.  Alhamdulillah saya fahamlah bila dah baca and saya yakin kesahihan sumber yang ni. insyaAllah . >SINI< Baca sampai habis baru boleh faham tau 


Yang berbeza adalah krisis di syria berlaku antara SYIAH vs SUNNI. Opkosla kerana kehinaan syiah yang melampau 'meghina' dan memporkotak-katikkan sunni tahap kejam sampai boleh nangis tengok video-video berkaitan. Nampak tak siapa yang hina sebenarnya di situ. Syiah macam yang kita tahu juga adalah islam. Tapiii itu zaman nabi. Sekarang syiah, walaupun pakai serban n lain-lain yang macam penceramah zuhud tu, sikitpun kita tak boleh bersefahaman dengan meraka kerana meraka bukan lagi boleh diiktiraf sebagai islam. 





75% penduduk syria adalah Muslim-sunni malangnya kerajaan Syria dikuasai oleh parti Baath iaitu diwakili minoriti Alawi yang hanya 3-4%. Minoriti Alawi ini bermazhab Syiah Nusairiah malah berideologi sosialis. Bashar al Asad telah mengambil alih pemerintahan daripada Hafiz al Assad pada tahun 2000 dan meneruskan kekejaman dengan beberapa insiden kemanusiaan seperti peristiwa berdarah Qamisyli pada 2004 dan 2008, peristiwa Hasakah pada 2004 dan peristiwa penjara Soydana. Tragedi 2011 hingga hari ini adalah yang paling trajis di mana telah meragut nyawa ratusan ribu rakyat Syria yang majoritinya adalah Muslim-sunni. Allah3.


Sheikh Abdul Aziz Baz berfatwa bahawa wajib memberi bantuan kepada umat Islam yang dizalimi oleh rejim Al Assad. Sheikh Yusuf al Qaradhawi dengan tegas menyatakan bahawa wajib bagi rakyat Syria untuk  bangkit menentang rejim al Assad malahan menggesa jemaah haji berdoa untuk kehancurannya. Sheikh Ali al sabuni yang baru-baru  ini berada di Malaysia dengan tegas menggesa umat Islam untuk melakukan apa sahaja termampu bagi membebaskan rakyat Syria .

Photo: Sebuah kereta yang membawa bom telah menyerang berhampiran bandar utara Syria Aleppo, membunuh sekurang-kurangnya 60 anggota tentera Presiden Bashar al-Assad, aktivis telah memberitahu Al Jazeera.

Mohammad al-Hadi, seorang aktivis di Bandar berkata, Letupan hari ini, yang dijalankan oleh kumpulan jihadi bergabung dengan al-Qaeda, menyerang berhampiran kompleks tentera di bandar al-Douwairinah berhampiran dengan lapangan terbang antarabangsa Aleppo.

"Kereta itu telah dipenuhi dengan enam tan bahan letupan," katanya kepada Al Jazeera.

Letupan itu adalah salah satu serangan terbesar mensasarkan tentera rejim. Aktivis mencatatkan video di media sosial yang berupa menunjukkan saat letupan. Walau bagaimanapun, kesahihan video itu tidak dapat disahkan.

Ia datang jam selepas serangan bom kereta yang mensasarkan pusat pemeriksaan berhampiran sebuah lapangan terbang tentera di Damsyik, ibu negara Syria.

Balai Cerap Syria yang berpangkalan di UK untuk Hak Asasi Manusia berkata, terdapat 20 mangsa dalam letupan pada malam Ahad di Damsyik daerah barat Mazzeh, tetapi tidak menyatakan berapa ramai terbunuh atau injuried dalam serangan itu.

Media kerajaan Syria mengesahkan letupan yang berlaku lewat pada hari Ahad, tetapi tidak mengeluarkan jumlah mereka yang terbunuh dan cedera.

Mazzeh adalah kejiranan mewah Damsyik yang menempatkan beberapa kedutaan dan lapangan terbang tentera.

Sekurang-kurangnya 93,000 orang terbunuh dalam konflik dua tahun Syria.


LINK VIDEO : http://www.youtube.com/watch?v=9w6yDrdtVP0
...
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/06/2013617114424685997.html
Sekurang-kurangnya 93,000 orang terbunuh dalam konflik dua tahun Syria.


Link video : http://www.youtube.com/watch?v=9w6yDrdtVP0
Memang silapla kalau kita setakat percaya apa yang tertulis di dada-dada akhbar yang entah sahih ke tidak. >SINI. Pokoknya di sini, daripada kita tak tahu apa-apa dan malas nak ambil tahu, sekurang-kurangnya berdoalah untuk saudara kita. Sedikit usaha kita itu sangat perlu kerana kita memang dituntut unutk membantu saudara seislam kita. Bantulah mereka yang mana kita termampu. Moga Allah melihatnya sebagai satu usaha sebagai bukti kecintaan kita terhadap Islam. MasyaAllah. Tak mampu nak ukirkan dengan kata-kata betapa saudara kita dalam kesusahan . Allah. Allah. Allah.
Lagi satu, puak syiah iran adalah penyokong dan pemberi bantuan rejim assad. klik sini >LANJUT IRAN. Ingat nama ini >Presiden Bashar al-Assad< adalah musuh. Jangan silap lagi kerana masih ada yang menganggap kita memburukkan dan bergaduh 'sesama islam' apabila 'mengutuk' syiah. Mintak ampun, sebelum berkata baik siasat kenapa. syiah islamkah ? fikirlah sendiri.

Diriwayatkan dari Ibn Abbas katanya: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Akan muncul satu golongan di akhir zaman yang dinamakan Rafidhah. Mereka menolak Islam tetapi mendakwa Islam. Bunuhlah mereka kerana mereka adalah golongan musyrikun.” (Ibn Qutaibah, Takwilu Mukhtalifi Al-Hadith, halaman 56)


AllahuAkbar. > TEKAN.
Boleh ikuti perkembangan syria dengan 'like' page ni --> SYRIA CARE.. sungguh bermanfaat insyaAllah.
Saya kan update lagi berkaitan syria insyaAllah. tak dapat tidak.

Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

9 ulasan :

  1. Allah. Allah. Thanks ats perkongsian sis.. Sedikit sebanyak sy dpt tahu apa yg tgh berlaku kpd saudara sunni kita di syria. :') moga Allah lindungi mereka di sana. Amiin ya Rabb

    BalasPadam
  2. @Addin Aisyah Amiin. Moga tersebar pgthuan tntg syria ni wlupun sikit.

    BalasPadam
  3. kalau saya baca benda benda macam nih, memang takut sangat sangat, macam kiamat dah memanggil, mengigil kott, semoga mereka terbuka hati :)

    BalasPadam
  4. sy pn thu jgak la srba sdikit tntg syiah ni, tgok vdeo dia kt utube la..mcm2 diorg bt..sesat sgt sy tgok..hm dlu pmimpin iran 2 mmg sy kagumi sgt..last2 dpt thu dia syiah, trus kutuk habis2..smoga saudra kita kt syria 2 bersbar lah..Allah sntiasa bersama mereka

    BalasPadam
  5. @shasha yacob Amiin. memang tak dinafikan dunia islam dikecam sgt dahsyat.kiamat pun dh dekat.

    BalasPadam
  6. @S.K.A InsyaAllah amiin. ye, iran memberi bantuan kpd syiah syria. Nauzubilah.

    BalasPadam
  7. ini lah dinamakan akhir zaman, semoga dijauhkan dari sifat org org macam nih , amin :)

    BalasPadam
  8. kesian diorang yang kat sana. harap cepat damai lah.

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)