-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

13 Jun 2013

Home » , , » DOA SEBELUM BELAJAR

DOA SEBELUM BELAJAR

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.
Assalamualaikum. Hai ^^v


Masa tengah update entry lain tadi, ada sorang kawan samura saya request nak balik doa sebelum belajar masa kat samura- tapi bukan kat blog senanya. Tapi saya share kat sini sebab rasanya kalau saya share kat group tu maka yang dapat doa tu kawan-kawan batch saya jelah. Lagipun memang tengah tak ada buat apa-apa. So untuk lebih terbuka , hope ramai yang boleh jadikan doa ni salah satu doa amalan before start study ^^
Kepada batch 29 samura, before saya tulis balik doa ni. Saya nak mintak maaf banyak-banyak. Sebab apa saya mintak maaf, lepas doa kat bawah ni saya cite balik. Tengok dulu doa ni, jangan skip :face45: . hihi


tulisan buruk. mesti korang susah nak bezakan baris dengan titik kan. huhu

بِسمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

والعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيَن وَلا عُدْوَانَ لِإَّ عَلَى الظَّالِمِين

اللَّهُمَّ أَغْنِنَا بِالْعِلْمِ وَزَيِّنَ بِالْحِلْمِ وَأَكْرِمْنَا بِالتَّقْوَى وَجَمِّلْنَا بِالْعَافِيَة 

"Ya Allah ya tuhan kami, kurniakanlah kepada kami ilmu yang bermanfaat dan jauhkanlah kami dari sifat lupa dan malas. Ya Allah jadikanlah prep ini prep yang terbaik untuk diri kami. Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kmi kefahaman umpama para Nabi, kekuatan ingatan seperti para Rasul serta ilham umpama ilham para malaikat yang hampir denganMu. Berikanlah kami kecemerlangan di dunia lebih-lebih lagi di akhirat."


عَدَدَ كُلِّ حَرْفٍ كَتَبَ أَوْ يُكْتَبُ أَبَدَ الْأّبِدِينَ وَدَهْرَالدَّاهِرِين

اَللّهُمَّ عَلِّمْنَا مَا جَحِلْنَا وَذَكِّرْنَا مَا نَسِينَا


اللّهُمَّ امِين


وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمَّدِ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّم

وَالْحَمْدُلِلهِ رَبِّ الْعَلَمِين


Ok dah baca ? Kalau rasa bermanfaat, berguna, dan sebagainya boleh kopi, pasta dan print sendirik :face5:
Kalau rasa perkataan 'prep' tu macam tak sesuai pandai-pandailah tukar yek ^^
Berbalik kepada batch 29 yang dihormati lagi disayangi, *untuk yang belum tahulah actually tulisan jawi (doa) yang buruk lagi kurang jelas tu tulisan saya. --' Saya faham ramai yang mengalami kesukaran untuk baca tulisan jawi pelajar hingusan macam saya. So, mintak sori ye. Saya pun tulis senyap-senyap je. Hidayah n certain orang je tahu. BGN pun tak tahu, sedangkan dah berminggu orang baca doa tu masa kat samura . soriii :face12:
Hanya kelas saya je  special sebab saya tuliskan doa tu balik dengan tulisan yang lebih besar dan jelas dengan penuh kasih sayang. Betul ke tak- dah cukup jelas tu, cerdik je yang tahu jawapannya sebab student lelaki kelas 5cerdik je the only one yang dengan selambanya berterus terang mengkritik  hasil kerja tanganku itu. ok mengalah. Ribuan terima kasih untuk 5cerdik dan kawan-kawan samura yang memanfaatkan doa tu sebaiknya. Semoga membawa kebaikan dan tak lupus macam tu je ilmu yang bermanfaat. *nanti kalau korang dah beranak-pinak, boleh carik balik doa ni kat sini pastu pass kat anak-anak ae. hihi

Oh tak lupa syukran kathir untuk sekolah lama saya, smakj yang mengilhamkan penulisan semula doa yang sangat bermanfaat ni :face28:
p/s : Asif atas kemerangutan bahasa saya. Almaklum terus terang saya tak terror BM. result spm tu kira miracle la. Alhamdulillah atas usaha sendirik kan kihkih :) Ada kejanggalan sikit guna perkataan 'saya' to kawan-kawan yang dah lama kenal. ^^'

Thanks. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)