-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

7 Mac 2013

Home » , , » SOLAT DALAM KENDERAAN. gimana ni?

SOLAT DALAM KENDERAAN. gimana ni?

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
 Asslamualaikum. hai (!)
bacalah untuk tambah ilmu ^^

Alangkah bohsahahahannnya duk rumah..iyaaaaa ka. kan. senanya banyak benda2 bermanfaat yang kita boleh buat untuk hilangkan bosan kan? kankan. Semenjak menyandang jawatan sebagai suri rumah sepenuh masa yang tak berijazah ni, semakin brsemangat saya update blog :D Well. orang kata, sharing is caring.
kononnya. 

Alhamdulillah pada 2 hb March yg dah semakin hampir dengan tarikh amik result SPM ni, (erkk ><) saya nak jawab soalan dari salah seorang sahabat saya. much love for her  
nilah soalannya :)


Sebenarnya jawapan saya agak panjang, jadi saya rasa lebih baik kalau saya share kat sini terus :D 

Baiklah, saya nak jawab soalan yang first.--SOLAT DALAM KAPAL TERBANG.
Biasanya kalau kita jalan jauh naik kereta tak adalah masalah sangat kan? yelah kita boleh singgah RnR or mana2lah kan yang boleh. surau or masjid pun tak susah nak cari sekarang . (Alhamdulillah^^)

Tapi bila naik kapal terbang, RnR mana nak berhenti. Tak payah fikir, memang tak pernah wujud RnR terapung pun --' Agak-agak kalau jumpa juruterbang minta dia landing jap nak solat, nak ke dia? silap2 orang kata kita tak betul hehe..Masa tulah macam2 persoalan timbul.

klik SINI
First, WUDUK. Kalau wuduk rasanya lebih senang nak settle kan? kalau ada tandas, silakan. kalau tak ada, gunalah air minuman, or mintak je kat pramugari :) pastu just ambil bahagian yang wajib je. Kalau darurat sangat, hah apa tunggu lagi, TAYAMUM jom sis ! ambik je debu2 kat dinding kapal terbang tu. beres kan. hehe ^^v 

Second masalah, PENENTUAN ARAH KIBLAT. Buatnya tengah-tengah perjalanan airplane tu corner tempat lain, berubah pulak kiblatnya *garu kepala Jumhur ulama' menjawab masalah ni dengan memadai kita meletakkan keyakinan arah kiblat masa awal solat, iaitu sewaktu takbiratul ihram. Lepas tu, kita duduklah semula ikut arah pergerakan kapal terbang tu. :) Haa, masa nilah kita boleh aplikasikan salah satu dalil dari Al-Quran surah Al-Baqarah, ayat 143. maksudnya,

"...katakanlah (wahai Muhammad); Bagi Allah itulah pemilik Timur dan Barat..."
So, kita letakkan iktikad Allah sentiasa ada walau kat mana  Semua arah adalah di bawah penguasaannya. Kaedah ni RUKHSAH bagi keadaan yang amat memerlukan sahaja. ok?

Third, eeh ada lagi. Berkenaan RUANG SOLAT. Takkan nak solat tengah2 laluan pulak. pastu nanti terhuyung hayang cam orang mabuk pule.. tu dah susahkan orang namanya. haaa don't worry, ISLAM IS EASY. ^^ so bersolatlah dengan cara duduk. :) kalau tak tahu, belajar ae? ^^v hihihihihi..dah. Tapi, kalau dalam kapal terbang tu dah disediakan tempat solat, musolla, surau or tempat solatlah maka tersebutlah kisah, hilanglah  kelonggaran untuk solat atas kerusi secara automatik ye. 

ikut keadaan dalam kapal terbang. subhanallah !

Awq pernah tak dengar tentang solat menghormati waktu? Kalaulah kita dalam keadaan berhadas (tak ada air untuk berwuduk dan sukar untuk bertayamum) dan sukar untuk solat menghadap kiblat, kita tetap wajibun tunaikan solat (!) . Tapi sah ke solat kita tanpa wuduk tu?   .     ?  Persepakatan ulama' mengatakan solat tu tak dihukumkan sah tapi sekadar menghormati waktu solat. Macam sia-sia je solat tak sah, tapi nak buat jugak? ye, memang tak sah, tapi sekurang-kurangnya masa solat kita tak terbuang cam tu je. Kita boleh apa, latih disiplinkan diri supaya kita yang dah semangnya berlemak-lemak ni tak naik lemak lagi dengan tak jaga waktu solat fardhu. kan.. ^^

Btw, bila dah namanya solat fardhu wajiblah kita qada'kan solat tu bila sampai ye. Kalau boleh jama' , niatlah jama' masa waktu pertama. --boleh buat jama' ta'khir. Kalau tak sempat jugak, bergantunglah pada keadaan kita masa tu. 

Macammana kalau kita ditakdirkan Allah untuk meninggal dunia sebelum tiba destinasi? atau lebih tepat lagi, sebelum sempat mengqada'kan solat fardhu tadi? Berdosakah kita? Sama ada Allah mengampunkan kita tau tak, itu adalah urusan kita dengan Allah. Sekurang-kurangnya kita dah bersungguh-sungguh tunaikan kwajipan kita walaupun masih serba kekurangan + tak sempurna. Allahu'alam.

:')
Jomlah kita selalu berdoa banyak2 supaya kita termasuk dalam golongan yang cemerlang dan mendapat husnul khatimah ^^
OK, Alhamdulillah. sampai sini je perkongsian saya yang sungguh banyak kecacatan dan kelemahan. Moga bermanfaat walau sikit insyaAllah :)

.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

10 ulasan :

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)