-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

23 Mac 2013

Home » » Buat apa bila DEMAM ?

Buat apa bila DEMAM ?


Assalamualaikum. hai ^^v
sebelum tu meh kita jengah2 SINI *ni bukan iklan ^^' :)

Saya share doa untuk awq2 yang demam macam saya jugak.
Demam ni penyakit biasa la kan, tetapi betapa prihatinnya agama tercinta kita ni.
so meh tengok bawah ni ok ^^

بسمِ اللـًّهِ الْكِبـيْرِ ، نَعُوذُ باللَّـهِ الْعَظِيـْمِ مِنْ شَرِّ عِرقٍ نَعَّار

وَمِنْ شَرِّ حَرِّ النَّـارِ

Maksudnya : “Dengan nama Allah yang maha Besar, kami memohon perlindungan dengan Allah yang Maha Agung dari kejahatan urat dan kejahatan kepanasan api ”
.
Keterangan & Petua Beramal
Menurut al-Imam Al-Zahabi, Ibn Abbas  berkata bahawa Nabi s.a.w mengajar doa ini agar dibacakan bila ditimpa demam panas.
Menurut sebuah hadith yang dikemukakan dalam sahih Al-Bukhari dan Muslim, Asma` r.ha telah menuangkan air kepada seorang perempuan yang ditimpa demam. Beliau telah mengatakan bahawa Nabi s.a.w telah bersabda : “ Sejukkanlah dia dengan air”.
(sumber : Petikan dari buku 101 doa daripada hadis2 sahih terbitan Telaga Biru Sdn Bhd)

ربَّنا الَّذِي فِي السَّمَاءِ ، تَـقَدَّسَ اسْمُكَ ، أَمْرُكَ فِي السَّماءِ وَالأَرْضِ ، وَاغْفِرْ لَنَـا حُوبَنَا وَخَطَايَانَا ، أَنْتَ رَبُّ الطَّيِّـبِينَ فَـأَنـْزِلْ شِفَاءً مِنْ شِفَائِكَ ، وَرَحْمَةً مِنْ رَحْمَتِكَ عَلَى هَذَا الْوَجَعِ فَيَبْرَأُ. 


Maksudnya :” Tuhan kami di langit yang Maha suci namaNya, urusanMu di langit dan bumi,sebagaimana rahmatMu langit, maka jadikanlah ia juga di bumi, dan ampunkanlah kami dosa-dosa dan kesalahan kami,Engkaulah Tuhan kepada mereka yang baik, maka turunkanlah penawar dari penawarMu, dan rahmat dari rahmatMu ke atas penyakit ini nescaya ia sembuh” .
Keterangan & Petua Beramal


Dari Abu Darda` r.a, sesungguhnya dia pernah didatangi seorang lelaki yang mengadu tentang ayahnya yang ditimpa masalah tertahan kencing dan batu karang.AbuDarda` r.a telah mengajarnya agar membaca doa ini yang dipelajarinya dari Nabi s.a.w.Apabila sahabat itu membacanya kepada ayahnya, maka penyakit itu sembuh dengan izin Allah s.w.t.

Kita dituntut untuk menziarahi orang yang sedang sakit kan? so, kalau tak melawat pun, bila kita tahu ada kawan kita yang sakit, ucapkanlah 'SYAFAKILLAH'--perempuan. Kalau lelaki pulak, 'SYAKALLLAH'. Maksudnya tengok gambar kat atas tu ^^ Malaikat pun doakan kita jugak bila mendoakan orang lain. :)

 Tu jelah. Ada lagi lain2 ? share2 jom ! tinggalkan comment. :)
ok thanks awq. k bai  ^^v
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

  1. blog dah berwajah baru ya..hehe.. nice..tapi jgn bagi berat lg tau..hehe..senang skit nak singgah2..thanks 4 sharing info tu..me kalau demam me akan banyakkn mandi..sbb dlm panas..pastu minum air cincau kurang gula..huhu..bgi sejuk

    BalasPadam
  2. @Nana Liena minum air kelapa kan? ^^ thanks ae :)

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)