-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

10 Mac 2013

Home » , » Disko berbentuk masjid di Sepanyol

Disko berbentuk masjid di Sepanyol

Assalamualaikum. hai (!)





Dah tengok gambar tu? Bila baca tajuk je, mesti awq dah tak sabar nak tahu camna rupa dia kan. kan? hehe. Peh, sekali pandang memang agaknya orang singgah nak solat. Memang 'bergeliga' otak orang yang mewujudkan disco ni. err --' Yang paling tak boleh bla, nama masjid ni, eh eh, disko ni diberi nama 'La Meca'. *--dalam bahasa arab--'LA' bermaksud 'TIADA'. Meca tu macam Mecca la kan? Mekah.

Siapa pemilik disko La Meca ni ? Ternyata dia seorang bekas penjaga gol Real Madrid, Santiago Canizares.


La Meca merupakan disko yang paling 'popular' di kota pesisir Aguila, di Murcia, Sepanyol, pada 1980-an dan 90-an sebelum ditutup satu dekad lalu. Kemudian disko ini kembali dibuka pada 18 Jun 2010 dengan nama yang sama, sehingga mengundang kontroversi di kalangan muslimin di negara tersebut.


Kontroversi makin besar setelah hacker masuk ke website disko tersebut, pastu post video dia. Confirm lah mengancam peperang besar antara Sepanyol dan orang-orang Islam di seluruh dunia, jika tempat tersebut tidak mengganti namanya.


Akibat kontoversi tersebut, akhirnya ketua perisik memperingatkan pemilik disko Santiago Canizares. Kerana saat ini mereka menjadi target muslim kerana menghina agama islam.


Kemudian Santiago Canizares pun setuju untuk mengganti nama disko miliknya setelah bertemu dengan para pemimpin Muslim di Sepanyol.


Sebelumnya badan perisik Sepanyol, National Intelligence Centre , memperingatkan para pemilik atas ancaman yang dilakukan secara online yang dilakukan umat muslim moderat Sepanyol yang meminta supaya nama disko tersebut diubah.


Ketua Federasi Entitas Agama Islam Sepanyol Mohamed Ali, mengatakan bahawa Mekah merupakan tempat suci orang Islam, dan tempat Nabi Muhammad menerima kitab suci Al-quran.


“Menggunakan nama La Meca untuk memanggil tempat yang digunakan untuk menari dan minum, itu menghina perasaan umat Islam ,” katanya. , “Padahal umat Islam selalu peka terhadap perasaan non-Muslim,” ujarnya.






Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian itu sebagai­ma­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengang­kat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekha­lifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. 
Kemudian Allah mengangkatnya. Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang menggigit (Zaman Fit­nah). Berlakulah zaman itu sepertimana yang Allah ke­hen­daki. Kemudian Allah mengangkatnya. Kemudian berlakulah zaman pe­nin­dasan dan penzaliman (Zaman Diktator) dan berla­ku­lah zaman itu sepertimana yang Allah kehendaki. Kemudian berlaku pula Zaman Kekha­lifahan (Imam Mah­di dan Nabi Isa a.s.) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian. –(Riwayat Ahmad)

Teruk betul perasaan benci mereka yang membeku pada Islam. Apa lagi lepas ni? oh tidak, bukan asyik cakap camtu, kita kena ubah gaya hidup kita yang terlalu banyak pengaruh yahudi. Kawallah apa yang kita makan, apa yang kita buat, dan gaya hidup kita. Especially yang muda-mudi remaja cam saya ^^v



FRIENDS, its the time to change ! now :)


eh eh, jap. hehe tahu tak, semalam saya menang mini GA by FD. hehe htengah happy ni sebab baru nak menjinak2kan diri dalam join2 GA ni. Dah hampir 4 tahun blog saya ni, baru tahun ni, saya menjoinkan diri dalam GA. HAHA ! sangat excited bila menang ! *ceh ! menang button badge domo lah. At least dapat la jugak kan? syukur2 :D haa, hope lepas ni dapatla topup ke, hehe insyaAllah ^^


PRAY FOR ISLAM.
and
PRAY FOR OUR SPM RESULTS (20 march ni !) ><'. eh?
hehe thanks ! kbai   :)

.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

14 ulasan :

  1. Semogaagama kita terus dilindungi...melampau sungguh orang yang buat disko tu..x sensitif langsung, ini kan berkaitan agama..

    BalasPadam
  2. @JungRara Amiin.. kan2. dengki betul..semoga Allah tetap melindungi kita ^^

    BalasPadam
  3. @Eiyka Rieyxa betul. huh tak tahu nk cakap apa --'

    BalasPadam
  4. Syukran adik...umi dapat info baru...semoga kita peka dengan sensitiviti umat lain....

    BalasPadam
  5. macam-macam yg terjadi sekarang kkan :(

    BalasPadam
  6. @NurainSuperr semoga kita sentiasa dilindungi insyaAllah ^^

    BalasPadam
  7. thanks share ye :) saya baru tahu pasal ni kalau tak bila la nak tahu hmmm.
    kuajar depa ni, kalau dah benci sangat pun hormat la sikit kan..

    salam singgah :)

    BalasPadam
  8. @Nurul Amanina betul3 ! yg penting kita kena jaga betul2 agama kita yg trsyg ni insyaAllah ^^

    BalasPadam
  9. Appгeciate уou scripting this, at
    any time you need іt is eaѕy to examine οut my webѕite http://garcinіаcambogia.
    οrg.

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)