-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

14 Ogos 2015

Home » » Dia kekasih Allah part#5

Dia kekasih Allah part#5

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 5 )

Hari itu dia diajak oleh ayah ibu arwah Wildan dan wardah untuk menjemput abangnya di aiport . Abang Wardah baru habis belajar di Kaherah , Mesir . Kini dia telah tamat belajar dan pulang ke tanah . Mula mula Fatma agak keberatan untuk ikut mereka ke airpot KLIA ( Kuala Lumpur International Airpot ) dia merasa tidak sedap hati namun cepat cepat diusir perasaan itu . Tepat jam pukul 8 pagi mereka bergerak ke aiport .

Setibanya di aiport, Fatma duduk dibangku yang disediakan bersama Wardah dan ibu Wardah . Dia mengambil al quran dari dalam beg dan mula membaca . Tiba tiba telefon bimbitnya berbunyi . Umminya menelefon memberitahu walidnya jatuh bilik air . Dia meminta izin untuk pulang menaiki teksi . Dan dalam keadaan kelam kabut itu dia terlanggar troli beg seorang lelaki mengakibatkan kakinya sakit . Dia tidak kisah walaupun dia dengar lelaki itu memanggilnya . 

' Ukhti , maafkan ana ' ujar lelaki itu . Sekilas pun dia tidak memandang wajah itu dan terus berlalu pergi . Setibanya dia di hospital ummi menangis memberitahu bahawa walidnya sudah tiada . Fatma merasakan bagaikan dunianya kelam dan dia cuba bertahan sedaya upaya untuk tidak menunjukkan didepan umminya yang dia lemah . Dia mesti kuat dihadapan ummi . Kata Fatma didalam hati . Selepas beberapa bulan pemergian walidnya dia tidak lagi pergi kerumah Wardah kerana umminya sakit dan tenat .

Hal ini berlaku pada umminya setelah walidnya meninggal . Ummi sering meracau-racau menyebut nama walidnya . Dan doktor memberitahu keadaan umminya tidak stabil emosinya juga terganggu . Fatma pasrah dan dia cuba kuat menerima segala ujian dari Allah . Wardah selalu juga datang kerumah Fatma untuk membantu Fatma menjaga umminya . Malam itu Fatma menjaga umminya dan dia terlelap .
Fatma terkejut jaga apabila umminya tenat dan Fatma menelefon ambulans . Keadaan ummi ketika itu sangat kritikal . Ummi dimasukkan ke wad kecemasan . Fatma tidak dibenarkan masuk . Selang beberapa jam doktor datang . 

' Cik , saya harap cik tenang sabar dan tabah ya . Kami mintak maaf kerana tidak dapat selamatkan ibu cik ' ujar doktor lingkungan 40 an itu . 

Fatma bagaikan hilang arah . Dia tidak lagi mampu menahan tangisan . Fatma merasakan tidak terdaya saat itu . Ujian yang Allah hadirkan buat dirinya begitu berat . Disaat dia masih sedih akan pemergian walid tercinta kini umminya pula dijemput illahi . Fatma masuk kedalam wad kecemasan . Dia mengusap lembut wajah umminya . 

' Ummi , ummi dah jumpa walid . Ummi tunggu Fatma ya . Fatma nak sama sama pegang tangan masuk syurga dengan walid dan ummi ' laju air matanya jatuh . Sekarang baru dia sedar . Sejauhnya pun sayang pada walid dan umminya tetapi Allah lebih sayangkan mereka . Dia harus redha menerima ketentuan Allah ini .




Selesai kenduri tahlil dirumah Fatma, semua beransur pulang . Dan dia pergi ke dapur untuk menyimpan apa yang patut . Dia akan ditemani oleh Mak ciknya iaitu adik bongsu walidnya yang belum kahwin sampai sekarang walaupun telah meningkat usia 50 an . Ketika sedang asyik termenung Fatma lamunan Fatma terhenti apabila ada orang terlangar meja makan didapur . Fatma memandang sekilas dan dia lelaki itu menoleh kearah Fatma . Jantung Fatma berdenyut laju . Wildan jeritnya dalam hati .

' Ish aku bermimpi ka apa ni ? Kenapa mukanya mirip Wildan ? Adakah itu roh Wildan ? ' berbagai soalan terbit dihati apabila lelaki itu berlalu tanpa sepatah kata dan hanya menguntum sebuah senyuman buat Fatma . Fatma duduk diatas sofa ruang tamu . 

' Amboi Fatma termenung jauh nampak ? Fikir apa tu ? ' . soal Mak cik Ramlah padanya . 
' Eh , mana ada termenung . Mak cik pergi la tidur . Mesti mak cik letih kan . ' ujar Fatma berdalih untuk menutup malu atas dirinya yang sekarang sering termenung sendiri . 

Walaupun kejadian itu sudah hampir seminggu berlalu tetapi fikiran Fatma masih tidak mampu mengusir segala soalan tentang kemunculan lelaki yang berwajah seperti Wildan tempoh hari . Pagi Sabtu itu Wardah menelefon Fatma . 

' Assalamualaikum kak Fatma , kak Fatma buat apa ? Malam nanti kak Fatma dan Mak cik Ramlah free tak ? soal Wardah dalam talian . 
' Waalaikummussalam . Kak Fatma baru habis masak dengan Mak cik Ramlah . Insyaallah free . Kenapa ya Wardah ? ' soal Wardah . 
' Malam nanti kami sekeluarga nak datang rumah kak Fatma boleh ? ' kata Wardah lagi . 
' Insyaallah ' balas Wardah ringkas kemudian mereka menamatkan perbualan apabila Wardah dipanggil oleh abangnya . 

Seperti yang diberitahu Haji Ismail , Hajah Zainab serta Wardah datang kerumah . Mereka berborak panjang . 

' Fatma sebenarnya hajat kami kemari ingin menyunting Fatma buat anak kedua kami ' kata Haji Ismail dengan nada berhati hati . Fatma tertunduk dan dia memandang Mak cik Ramlah mengharapkan ada jawapan disebalik mata wanita tua itu . 
' Apa pun keputusan Fatma saya terima ' . ujar Mak cik Ramlah . Fatma menarik nafas dalam dalam dan dia cuba mencari jawapan . 
' Macam ni lah pak cik , mak cik bagi Fatma masa 3 hari untuk fikir hal ni ' balas Fatma lembut . Haji Ismail , Hajah Zainab mengangguk . Kini cukup 3 hari dan Fatma perlu memberikan jawapan . Selama dia melakukan istikarah 3 malam berturut turut hanya wajah arwah Wildan yang muncul dia menganggap itu hanya mainan tidur kerana fikirannya yang bercelaru sekarang . Apa pun dia harus terima pinangan itu demi membalas jasa arwah Wildan padanya . Dia memberitahu tentang keputusannya pada Mak cik Ramlah dan Mak cik Ramlah tidak membantah . Kini Fatma rasa ini jalan yang terbaik buat dirinya .
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)