-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

19 Ogos 2015

Home » » Dia kekasih Allah part#6

Dia kekasih Allah part#6

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 6 )



Genap dua bulan pemergian arwah umminya . Dan hari ini merupakan hari pernikahannnya . Dia tidak pernah berjumpa dengan abang Wardah . Bukan Haji Ismail dan Hajah Zainab tidak bagi namun dia sendiri yang tidak mahu . Dia rasakan apa pun takdir hidup dia selepas ni dia redha dan terima dengan hati yang lapang . Fatma mengenakan jubah putih longgar bersama niqab putih yang dibuat oleh Mak cik Ramlah . 

Pengantin lelaki telah tiba dan dia tidak mahu untuk turun kebawah kerana dia sangat malu untuk duduk dengan bercampur lelaki perempuan . Sayup-sayup dari bawah kendengaran pengantin lelaki melafazkan akad . Sejurus selesai akad dilafazkan . Pengantin lelaki masuk untuk menyarungkan cincin . Fatma tunduk . Sungguh saat ini dia merasa teramat malu kerana sebelum ni dia tidak pernah disentuh oleh lelaki lain kecuali arwah walidnya . 

' Assalamualaikum Fatma Az Zahra ? ' ucap seorang lelaki yang kini bergelar suaminya . Fatma membalas salam itu didalam hati . Terketar ketar Fatma menghulurkan tanganya buat suaminya . Semua tetamu keluar dari bilik pengantin dan membiarkan Fatma dan suaminya . Fatma medonggak dan melihat suaminya . Sekali lagi dia terkejut . 

' Wildan ? ' kata Fatma sepatah . 
' Ya Fatma , ana Wildan Fathi kembar kepada Wildan Faqhi ' . kata Wildan Fathi sambil tersenyum . Malam itu mereka sekeluarga berkumpul walaupun Fatma masih rasa terkejut namun sekarang dia sudah faham apabila Haji Ismail bapa mertuanya dan Hajah Zainab ibu mertuanya menjelaskan perkara sebenar . Wildan disisi Fatma hanya mampu mengukir senyuman . Dalam hati Wildan bermonolog.

' Patutlah Arwah abang aku Wildan Faqhi jatuh cinta pada si pemilik nama Fatma Az Zahra dan benar kata arwah abangnya Fatma berbeza dari perempuan lain . Selama beberapa bulan aku mengetahui cara hidup dan melihat sendiri perwatakan Fatma walaupun dari jauh dia tetap kagum akan keindahan Fatma yang seperti bidadari itu ' .

Pagi itu Fatma dan Fathi bertolak kerumah ayah ibu Fathi . Tiba dirumah mereka duduk dimeja makan kerana ibu Fathi telah sediakan makan tengah hari . Usai makan mereka kemudian merehatkan diri diruang tamu . 

' Fathi , Fatma ini hadiah dari ayah dan ibu buat kamu berdua ' kata Haji Ismail . Fathi mengambil sampul itu dan melihat pakej menunaikan umrah pada bulan hadapan . Fatma dan Fathi bersyukur dan berterima kasih atas hadiah yang bermakna itu .


Fathi dan Fatma selesai menunaikan umrah dan telah pulang ke Malaysia . Kini perasaan Fatma pada Fathi semakin hari semakin memuncak sayang dan cintanya pada si suaminya begitu juga perasaan Fathi pada Fatma . Bahtera rumah tangga mereka bahagia sekali .

' Abang ? Fatma ada something nak bagi tahu abang ni ' ujar Fatma pada Fathi yang sedang membaca buku tentang kisah perjuangan sahabat nabi . Fathi menutup buku yang dibaca dan fokusnya sekarang pada Fatma . 
' Tak lama lagi abang bakal jadi ayah ' kata Fatma dalam nada gembira . Terdiam Fathi seketika mendengar berita gembira itu . Dia mengenggam tangan Fatma sambil mengucapkan terima kasih pada Fatma kerana mengandungkan zuriatnya . 

Kandungan Fatma kini 4 bulan . Malam itu Fathi ingin bawa Fatma pergi makan disebuah restoran sebagai meraikan hari lahir Fatma . Dalam perjalanan tiba tiba hujan turun dengan lebat dan mengakibatkan mata Fathi sukar melihat jalan . Fatma berzikir pada Allah dengan perasaan takut dengan keadaan mereka sekarang . Fathi hilang kawalan . Kereta yang dipandu terjatuh kedalam longkang besar . Fathi tersedar dan dia merasakan dia sekarang di hospital . Dia teringat akan Fatma.
' Doktor mana isteri saya ? Macam mana keadaan isteri saya ? Anak saya ? ' . bertubi tubi soalan dilontarkan Fathi pada doktor . 
' Encik Fathi bersabar ya . Mengucap . Isteri Encik Fathi dalam keaadan tidak sedarkan diri akibat pembedahan yang baru dijalankan kerana anak dalam kandungan meninggal akibat hentakan yang sangat kuat ' . ujar doktor itu . 

Fathi meramas rambutnya dan meraup wajahnya berulang kali . Fathi dibenarkan melihat isterinya . Dia melihat wajah lesu isterinya yang pucat dan perut Fatma yang sudah seperti dulu . 

' Sayang , maafkan abang sebab abang anak kita mati ' kata Fathi dalam tangisnya . 

Ayah dan ibu Fathi serta Wardah datang melawat Fatma di hospital . Mereka menasihati Fathi supaya bersabar dan kuat menghadapi ujian ini dia tidak boleh lemah nanti Fatma juga akan lemah . Fatma perlukan secebis kekuatan darinya . Fatma masih tak sedarkan diri . Fathi setia disisi bersama al quran ditangan . Fathi membaca al quran dan dia kepenatan lalu tertidur . Fathi terkejut jaga apabila dia terdengar Fatma memanggilnya . 

' Abang , apa dah jadi pada Fatma ? soal Fatma pada Fathi . Fathi menarik nafas perlahan lahan dia cuba mencari kekuatan untuk menyatakan kebenaran dan hal yang terjadi pada Fatma . Sesudah Fathi bercerita dia melihat Fatma . Setitis air mata pun dia tidak mengalir malah masih mampu tersenyum dan berkata . 

' Fatma redha abang . Mungkin anak itu hanya pinjaman Allah buat kita . Insyaallah ada rezeki Allah kurniakan kita anak lagi . Abang jangan sedih ya . Fatma sayangkan abang sangat ' . 

Dalam hati Fathi ' Ya Allah sungguh kuat hatimu Fatma . Betapa isteriku ini redha akan ketentuan Allah sedangkan aku seperti menyalahkan takdir . Ya Allah ampunkan hambamu ini .
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)