-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

10 Ogos 2015

Home » » Dia kekasih Allah part#4

Dia kekasih Allah part#4

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 4 )


' Sebelum Wildan meninggal dia ada mintak pak cik bagi surat ni pada Fatma ' ujar Haji Ismail pada Fatma sambil meghulurakn sebuah sampul surat berwarna coklat kepada Fatma .
' Adam , Aishah , Fatma sebenarnya Wildan yang mendermakan buah pinggangnya pada Fatma . Dia minta rahsiakan perkara ni sehingga dia meninggal . ' kata Hajah Zainab sambil mengesat air mata yang bertakung ditubir matanya .

' Wildan mengidap barah otak sejak zaman sekolah menengah lagi . Dia tidak mahu lakukan pembedahan sebab dia takut akan risikonya lagipun dia nak habiskan pengajian dipondok . Jika dia menjalani pembedahan berkemungkinan dia akan lupa daya ingatan ' ujar Haji Ismail lagi .
' Selepas dia tamat pengajiannya dipondok . Dia kembali membuat pemeriksaan tapi doktor cakap dia hanya tinggal berapa bulan lagi untuk hidup ' sambung Haji Ismail .

Malam itu mereka berborak panjang mengenai arwah Wildan . Fatma tertunduk air matanya jatuh membasahi pipi dan kain niqabnya . ' Oh Wildan , sunguh murni hatimu ' kata Fatma dalam hati sambil megenggam erat sampul surat berwarna coklat itu . Tiba dirumah dia terus menunaikan solat sunat hajat dan berteleku sebentar diatas sejada sebelum memulakan bacaan al quran .

Selesai semua dia duduk dibirai katil dan terpandang warkah dari Wildan yang diberi oleh ayahnya tadi . Perlahan-lahan Fatma membuka surat dan membaca setiap baris ayat .

" Bismillahirrahmanirrahim , Assalamualaikum kehadapan ukhti yang memiliki sepasang mata yang menawan . Ana tahu setelah ukhti menerima surat ini ana sudah dijemput illahi . Assif jiddan ya ukhti sebab ana tak pandai bermadah mahupun berkata kata . Ana gagahkan diri untuk tulis warkah ini buat ukhti . Ana tahu ukhti sudah mengetahui yang ana penderma buah pinggang itu . Ana bukan apa ana tak mahu ukhti merasakan apa yang ana rasa . Terlalu sakit menerima semua ini namun ana redha . Ana juga rasa amatlah bertuah kerana tidak semua orang tahu bila matinya . Ana pasrah setiap yang berlaku ada hikmahnya . Ukhti , jaga baik baik ya diri ukhti . Jaga iman , jaga solat , jaga mata , jaga hati dan jaga nafsu . Mungkin sampai sini sahaja yang mampu ana coretkan . Selamat tinggal ukhti "

Tersentuh hati Fatma membaca warkah itu walaupun hanya pesanan yang ringkas . Dia merasakan betapa kuatnya hati lelaki itu menahan derita sakitnya selama ini.


Fatma rasa terhutang budi dengan keluarga Wildan dia sering kerumah Wildan untuk menjaga adik Wildan yang buta iaitu Wardah . Dia kini seperti kakak kepada Wardah . Arwah Wildan dulu sangat rapat dan sangat menjaga adiknya Wardah lagipun adik dia tidak normal penglihatannya seperti manusia lain . Kini tugas ayah dan ibu Wildan untuk menjaga Wardah diganti oleh Fatma .
Fatma melakukan semua itu sebab dia terkenangkan segala jasa Wildan pada dirinya .

' Kak Fatma , kak Fatma mesti cantik kan orangnya . Dan arwah abang cakap kak bukan sahaja cantik rupa tetapi akhlak kak juga cantik ' ujar Wardah sambil meraba raba muka Fatma yang berlapikkan niqab .
' Kak biasa ja sayang . Semua ini pinjaman dari Allah ' . balas Fatma .

Setiap hari Fatma dan Wardah akan membaca al quran bersama sama . Dan Wardah sangat kagum dengan setiap alunan ayat al quran yang dibaca oleh Fatma . Sunguh merdu dan lunak . Suaranya serak basah macam orang arab asli . Puji Wardah didalam hati . Hari ini Fatma tak dapat temankan Wardah dirumah kerana Fatma demam panas .

' Fatma mari ummi bawakan Fatma ke klinik ' kata Hajah Aishah pada anak kesayangannya itu .
' Takpa ummi Fatma dah hampir sihat ni ' balas Fatma dan cuba bangun untuk duduk .

Ummi risau melihatkan keadaan Fatma . Selepas kejadian dia selamat dari penyakitnya amal ibadatnya makin bertambah . Fatma menyatakan yang dia sangat bersyukur kerana Allah masih beri dia peluang kedua . Sehinggakan kadang dia menghabiskan malamnya hanya untuk bermunajad pada Allah dan dia tidak tidur . Dia merasakan betapa indahnya bila saat dia banyak menghabiskan masa bersama kekasihnya Allah swt .

Fatma juga merasakan setiap saatnya amat berharga dan dia mahu semasa Allah masih memberikannya nafas dia tidak mahu sekali pun lalai mengingati Allah . Setiap kali berdoa Fatma selalu mengungkap
' Ya Allah , dindingkan hatiku untuk terus mencintaimu dan mencintai kekasihmu Muhammad . Dan biarkan aku terus tenggelam dalam lautan cintamu . Aku tidak mahu mensia siakan hariku tanpa mengingati dirimu walaupun sesaat . Jadikan aku hamba yang sentoasa mendahagkan curahan cinta dan sayangmu . '
Fatma duduk dibalkoni biliknya bersama senaskah buku berkisar kisah ' Tarim ' . Hari itu dia hanya sempat membaca beberapa helai kerana kesibukkan dirinya pada ketika itu menguruskan pernikahannya yang dibatalkan dan sebab penyakitnya dahulu . Ada satu kisah didalam buku itu yang begitu menarik perhatian Fatma kepada sepotong hadis bukhari iaitu Rahmat dan kurniaan Allah tidak putus-putus mencucuri bumi barakah ini. 

Maka nyatalah isyarat yang di pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW : “ Aku menghidu nafas ar-Rahman dari arah Yaman” Rasulullah SAW juga pernah bersabda: “Penduduk Yaman datang, mereka lebih lembut hatinya. Iman ada pada orang Yaman. Fekah juga ada pada orang Yaman. Kemudian hikmat juga ada pada orang Yaman. “ (H.R. Bukhari)
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)