-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

28 Disember 2014

Home » , , » Remaja super remaja subuh !

Remaja super remaja subuh !

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour  

Kebanyakan daripada kita termasuklah saya sendiri amat menghargai waktu subuh. Menghargai yang bagaimana tu haa ? Yeahh. err Kalau dapat, seboleh-bolehnya nak tidur gak lepas subuh walaupun sekejap. Saya tidak menafikannya. Namun bagi saya sendiri seorang pelajar, saya hanya menghadapi masalah rajin nak tidur lepas subuh ni bila kat rumah sahaja. Sobss [lap air mata]. Kat asrama tak pulak tu. Alhamdulillah. But, suka tak suka, sudah jelas tidur lepas subuh ni memang tak elok. Terpulang pada diri kita sahaja nak ubah gaya tidur kita, ataupun tidak.


Tabiat pemalas yang perlu diubah
  1. Bagun subuh lewat
  2. Melewatkan subuh
  3. Ala kadar je bangun subuh
  4. Tidur selepas subuh
  5. Tak bangun pun solat subuh. That's worst. Please don't.
"baru pukul 6 la der. setengah jam lagi kejut aku k ..Zzz"

Ketika Nabi Muhammad SAW melewati anaknya, Saidatina Fatimah RA yang sedang berbaring pada waktu subuh, maka baginda bersabda :
"Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki tuhanmu, dan janganlah engkau jadi dari kalangan orang yang lalai. Sesungguhnya Allah membahagikan rezeki manusia di antara terbit fajar hingga terbit matahari." {Diriwayatkan al-Baihaqi}

Kita juga mengetahui bahawa Rasulullah SAW juga sering mendoakan ummatnya, :"Ya Allah, berkatilah ummatku di waktu pagi"

Ibnul Qayyim rahimahullah berkata :"Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya."


Dalam diri manusia terdapat sejenis hormon yang begitu tinggi sekali di waktu pagi dan nilainya menurun di waktu akhir hari. Hormon itu dinamakan hormon kortisol. Hormon ini membantu badan manusia mengalami keadaan stress, mengawal tekanan darah dan membantu imunisasi badan manusia.

Berdasarkan graph, kita dapat lihat bahawa hormon ini paling banyak terembes pada waktu subuh lebih kurang 6 a.m sehingga 12 p.m. Pada waktu inilah respon badan kita terhadap perkara yang stress akan amat efisien sekali. Di sinilah barangkali terletaknya hikmah barakah pada pagi hari di mana tahap keaktifan badan kita terletak pada waktu paginya. Bagi geng-geng yang masih belajar, masa belajar yang paling efektif adalah selepas subuh. Masa n ilah waktu optima untuk mendapatkan idea dan memiliki tenaga yang yang banyak. InsyaAllah.

Dan orang yang berjaya tidak melakukan aktiviti siangnya pada waktu malam dan sebaliknya. Malah mereka bekerja secara paling produktif pada waktu siang. Disebabkan itulah Rasulullah SAW sering menghantar para sahabatnya berperang selepas waktu subuh.

selingan.
50 kali baca, 50 kali sentap.


Dari Skakhr al-Ghamidi,"Kebiasaan Nabi SAW jika mengirim pasukan perang adalah pada waktu pagi."
Skakhr al-Ghamidi adalah seorang pedagang yang kaya serta mempunyai harta yang banyak. Beliau berkebiasaan menghantar ekspidisi dagang adalah bertolak pada waktu pagi. 

"Dimakruhkan tidurmu wahai mukallaf selepas waktu subuh, kerana waktu itu ialah waktu mencari rezeki dan berusaha (syara' dan 'uruf) di sisi orang yang yang berakal."
{Imam as-Safarani}

Para salafussoleh telah menunjukkan teladan betapa pentingnya memanfaatkan keberkahan pada waktu tersebut untuk menuai ghonimah (pahala yang berlimpah). Mengisi waktu tersebut adalah keutamaan yang besar sehingga apabila mereka melakukan perjalanan semalam suntuk, mereka tidak mahu tidur di waktu tersebut hingga terbit matahari. Mereka melakukan demikian kerana waktu pagi adalah waktu terbukanya pintu rezeki dan datangnya barakah (banyak kebaikan).

So guys...........masa untuk berubah !


Tips elak tidur selepas subuh
  • Tidur awal. Even tak dapat tidur awal pun, tidurlah dengan kadar secukupnya. Kenalah pandai-pandai atur masa :)
  • Elakkan minum minuman yang berkafein sebelum tidur. Minuman berkafein sangat popular terutama di kalangan para pelajar yang nak stay-up as well as kopi dan nescafe. Macam saya. Peaceee (!)
  • Tidak melakukan kerja fizikal yang terlalu berat pada sebelah siang hingga meletihkan tubuh badan.
  • Amalkan bersenam di awal pagi selepas subuh untuk menjaga stamina diri. Hm. Macam sentap je.
  • Membaca Al-Quran/Ma'thurat sehingga terbitnya matahari. Then, bolehlah proceed ke solat sunat isyrak pulak kan :) 

ya Allah, suburkanlah iman dalam keluarga kami. Ameeen.
Kita mampu mengubahnya.

Semua gambar kredit kepada syeikh google dan tuan punya gambar. Barakallahufihum.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)