-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

4 Disember 2014

Home » , , , , , » Bulatang gumbira dan hatiku pun gumbira

Bulatang gumbira dan hatiku pun gumbira

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum, bonjour  


alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah Allahuakbar ! 
Gua tak tahulah nak cakap tang mana syukurnya gua sepanjang berada di UNITEN ni sampai semacam ce bunyi tajuk entry ni. ecehh anounce belajar kat mana siap bold kaan. heh (not that important lah). jadi bulatang gumbira yang dimaksudkan adalah bulatan gembira a.k.a usrah  nampak tak lep di mata menunjukkan gua sedang tersenyum dan ada lep di mata gua, menaip dengan rasa sukaaa. hihi ! ok kembali kepada fitrah blog ni; gua kepada saya. sambil mendengar lagu berjalan tanpa henti by devotees mari teruskan~


Noob

kali pertama saya dengar berkenaan usrah adalah ketika mula-mula menapakkan kaki yang suci mulus ini *muntah* di sekolah kesayangan saya, SMAKJ. that time senior anounce mengarahkan kitorang; budak-budak noob form 1 untuk turun ke surau di satu blog asrama yang lain untuk program usrah. dipanggil pula tepat waktu tengah hari buta jumaat iaitu semasa student muslimin gi solat Jumaat dan masa kemuncak untuk mengular bagi student muslimat. maka suara rungutan akan menjadi biasa kedengaran. and  well, first time kan. masa tu semua pun garu kepala dan asyik tanya satu sama lain;
"wehh usrah tu bukan maksudnya keluarga ke ? kita nak buat apa ni ?"
"usrah bukan rancangan yang ada tazkirah-tazkirah kat tv9 tu ke ? yang ada ustazah arab tu haa"
".....usrah tu apakah ? -.-' "
"amendanya menatang usrah ni? aku nak tidooo"
"..." krikrik.


maka terucaplah ayat yang second tu dari mulut noob saya. apa je yang saya tahu waktu tu ? lap hingus lagi der. (even it is the same situation till now kan) lepas je join usrah masa tu, group usrah saya kekal sampai saya form 3 dengan naqibah dan groupmate yang sama. mention sikit; naqibah saya ketika itu adalah seorang yang comel dan baik budi bicaranya ;kak Nurunnabihah binti Rushdan yang sedang menuntut di usim sekarang. alhamdulillah. seronok menimba dan menghadam ilmu, menghafal, berkongsi, bertukar hadiah dan makan makan sesama ! semoga akak dan semua rakan usrah diampunkan dosa, dan sentiasa dalam bimbingan dan rahmat Allah. ameen. eh kita tahu tau korang semua study mana sekarang ! hehee. tapi tu jelah yang kita tahu :p sampai form 4, saya dilantik menjadi naqibah tapi belum sempat apa-apa, saya dah angkat kaki dulu. bai .



SAMURA

maka permulaan langkah saya ke bumi bertuah ini ketika form 4 adalah satu saat yang sungguh mencengkam (metaphorrrr) sebab awal-awal lagi ketua dan timbalan ketua naqibah dah pasang mata-mata yang menghendap saya tanpa bagi salam. if only spy will spying do their work dengan bagi salam dulu. mashaAllah.

ringkasnya, saya hanya mampu sujud syukur; terlalu syukur dan gembira dengan berakhirnya kebimbangan saya tu, apabila bermula pula kebimbangan kedua dengan kedudukan dan amanah yang Allah kurniakan kepada saya ketika tingkatan 5 iaitu sebagai penolong ketua naqibah; dan bukannya ketua naqibah. hehe. kerana sedikit amanah dan tanggungjawab tambahan sebagai seorang budak yang baru nak belajar buat kerja, saya sendiri kurang keep on eye on ahli usrah punya hal (dormmates). maafkan gue deh dormmates. sobss. vtw, bukankah perancangan Allah itu lebih baik ? smile yo. dapat berkongsi ilmu dan membuat mereka teruja untuk dapat ilmu tetiap minggu dah lebih dari cukup menjadikan saya rasa sangat puas dan syukuur. takde pulak orang datang backhand saya sebab tegur diorang ituini begitu begini. syukuur. lagi. sayangnya Allah pada saya. banyaknya nikmat dan kemanisan hidup beragama yang saya berpeluang dapat. 
hmmmppph, tarik nafass. sambung..



Unikl MFi

saya sedikit down la jugak beb masa baru masuk sini. selama ni study ada usrah, tetiba tak ada langsung pun yang official ataupun yang tak official yang saya nak join. pelik juge. rohani nak makan juga melalui usrah :) tepat masanya, first sem tu; senior saya di smakj iaitu akh Khair bin Sujud yang sangat saya hormati (he held the high position in islamic malaysian student associations and he is currently studying in UKM-eh dah grade ke ? --') sendiri ada contact saya untuk ajak saya join usrah beliau. so saya hanya dapat join beliau semasa pertengahan bulan Ramadan di KUIS. emang seronok amat tuantuan puanpuan. nikmat apa lagikah yang mahu kita dustakan. allahh. 

sem kedua lagilah beronok-beronok disebabkan keprihatinan dua insan yang dirahmati allah (ameen); kak Wani dan kak Ismah yang wujudkan sendiri usrah dan ajak junior-junior diorang ni (kitorang le tu) untuk sama-sama give and take dalam usrah setiap minggu. penat lelah dan pengorbanan mereka yang kitorang tak bayar sesen pun tu; hanya Allahlah yang maha menghitung dan memberi kedudukan yang baik di sisiNya. Sesungguhnya jasa kalian, sungguh comeii di mata kami. namun terlalu hebat di mata Allah. walaupun kurang, sudah sepatutnya terlalu bersyukur. maka nikmat yang mana yang kita dustakan ?
kesat air mata. rindu suasana mfi lah jugak. 



Uniten

balik-balik usrah, di  malam yang gulap gulita yang buta tanpa mata ni jugak saya menaip. huyoo. malam buta sebab dia tak ada mata, manusia pulak buta kalau dah ada kebenaran depan mata tapi buat-buat rabun power 10000. buta la kot. eh lari topik. uniten ni saya, senanya nak cerita berkenaan usrah kat sini. semangat berombakombakrindu lepas usrah tadi untuk taip la sikitsikit nih. huh. selepas smakj, uniten adalah institusi kedua yang good impression saya banyak sangat. oleh kerana dah lewat malam so saya compresskan cerita ya buk. seniors here were just too nice ! the environment here were just full of calmness. the students and lecturers here were just great and ...hm pokoknya nicelah extremely nice :D ewahh and the thing yang memang influence me to make my life lebih tenang dan ada rohh adalah dengan menyertai usrah. 

alangkah gembiranya kan kalau korang pegi kedai buah just nak beli sebungkus buah jambu rm1, tapi dapat pulak lagi percuma honey dew sebungkus yang sedap mashaAllah ! begitu nikmat dan lazatnya usrah saya. hehe  ! specialnya usrah saya berbanding yang lain beacuse we had the least group members of 6 person in a group. the least the members, the cantik the flow lah. ahli usrah pun mashaAllah daebak ! (sebab my ummi really hate perkataan like happy 'gile' ! so i change to mashaAllah. cool transformation right ?) 

how excited i am bila tahu kak Nabila a.k.a kak bella who recently became my group's facilitator for orientation week, ditukar masuk jadi naqibah kitorang pulak. ini sudah terlalu baguuus since i know her. she's beautiful and nice inside and outside and one more naqibah we had in the usrah is Najah Mustafa which she's the same age with me. diorang banyak ilmu beb. gua terasa begitu rendah diri dan kerdil di sini. allahuakbar. I feel very grateful. syok dengar diorang ni menyampaikan selain kepetahan setiap ahli usrah berkongsi pendapat, cerita, dan tazkirah. allahh.

usrah malam tadi pulak like seriously awesome because i actually never knew the infos n knowledge they shared; about surah al-fatihah, maqosid syariah, tawawur, ciri-ciri syariah islamiah, dan ciri-ciri islam. sebab before ni pun baru dapat join usrah sekali je dek kesibukan kelas yang asyik ada ganti mengejut. even before kitorang pernah jumpa pun, in any forum or event yang saya nak join tapi takde transport diorang akan usaha tolong hantar kawan2 diorang untuk hantarkan saya pergi forum dan ceramah-ceramah tu. how touching *blushed*

Harapannya semoga saya terus teranjak melonjak nak pergi usrah dan mengikuti segala bentuk program dan majlis ilmu tanpa rasa jemu. korang pun yah !

ayuh geng super lillah ! inilah masanya. transformasikan diri kita menjadi muslim profesional.
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak mengubah nasib mereka sendiri!"
[ar-Ra'ad, 13:11]

sebab tak ada gambar dengan mereka lagi, kita pinjam gambar google jele.

bertemu berpisah kerana Allah.
unic-seiring sehaluan yang berjaya sebagai finalist top 10 anugerah nasyid ikim 2015. tahniah !


nah ! beberapa entry inspirasi dari inche gabbana; semoga Allah merahmati usaha beliau. 
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

  1. alhamdulillah. bestnya berbulatan gembira atau usrah. :)

    BalasPadam
  2. dah lama akak tak berusrah.. last masa tahun pertama dengan kakak2 badar.

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)