-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

25 Oktober 2014

Home » » Selamat ulang tahun keempat tv Al-Hijrah !

Selamat ulang tahun keempat tv Al-Hijrah !

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour  

Tarik nafasss sambil di dalam hati menyebut 'Allah'..dan..hembuss sambil dalam hati menyambung 'huakbar !'. Alhamdulilllah ! Tidak terhitung nikmatNya, dan tidak akan pernah terbalas segala kebaikan dan rahmat melainkan hanya dengan bersyukur dan menzahirkan cinta hanya padaNya. Allahuakbar. Terasa begitu kerdil diri ini pada zaman moden yang padat dengan liku. ya, inilah zamannya ! 

zaman di mana manusia sedang terlalu leka dengan hiburan dunia sehingga acap kali kita lupa dan meninggalkan suruhanNya sama ada kewajipan mahupun yang sunat muakkad apatah lagi yang tidak muakkad. Sebagai seorang remaja pada zaman milenia ini, saya membesar melihat perubahan kemajuan ekonomi dan teknologi yang semakin menggiurkan dan menghanyutkan remaja. ya. remaja prioritinya.

ce lihat siaran radio.

berapa banyak yang mengingatkan kita kepada hakikat kehidupan sebenar dan mengingatkan kita akan Allah dan agama ? fffuh.Mungkin saya patut tukar 'berapa banyak' kepada 'berapa je ?'. hanya ikim.fm yang benar-benar patuh syariah dari segala aspek. Sesungguhnya, Allah menyaksikan usaha mereka ! ikim, tetap pilihan utama.

ce lihat siaran televisyen pulak ?

lu pikirlah sendiri. haaa bila berbicara mengenai siaran televisyen ni, kenalah dengan tajuk entri saya ni. saya tetiba rasa nak review sesuka saya satu rancangan televisyen favouritee saya. Apa lagi kalau bukan....buku nota ! heee left the nonsense. i mean, apa lagi kalau bukan tv Al-Hijrah ! tv Al-Hijrah dahpun mencapai usia 4 tahun ! dah 4 tahun dah. comelnyaa *terbayang budak kecik umur 4tahun* weh seriouslah ni. Tv Al-Hijrah memang best, terbaik, tertarik kot  

kasi besar sikit. Haa ada nuur gitu.
Saya punya suka dan semangat bila dengar tentang tv Al-Hijrah ni, saya siapsiap buat free account dekat tvalhijrah.com dan alhijrahmedia.com even sebelum rumah saya astro lagi. yeah. Alwayss free. yelahh kita ni orang kampung je. Baru pasang astro tahun 2014 neh. What's a big deal hanya sebab astro kan ? Sekarang ada internet la blo. dunia dah maju.

so dari mulut ke mulut, rancangan pertama yang saya tahu kewujudannya di tv Al-Hijrah adalah 30 minit ustaz Don. kalau tak salah sayalah, rancangan tersebut memang popular dan diminati pada awal kemunculan tv Al-Hijrah sehinggalah sekarang pun al-fadhil ustaz Don dah ada seorang bayi comel dah bersama isteri, Pn.Husna yang gorgeous. so cuteee.


namun demikian, dari awal penerbitan tv Al-Hijrah pada Disember 2010, rancangan Dikir Zikir yang dianggotai kumpulan UNIC dan kemudiannya Raqib Majid, serta ust Ghazali Ibrahim (adik allayarham ust Asri Rabbani). Dikir zikir tetap selamanya menjadi pilihan terbaik saya.eceee siap, saya change ke mp3 video-video dikir zikir yang sebagai halwa telinga. Kulluman dari Raqib Majib memang terbaik ! Unic tetap terbaik ! uwaa. salah satu sebab saya terlalu sukakan rancangan ni sebab besar yang pertama adalah UNIC ! How i adore unic since i was a little cute kid. hehee. Sebab kedua adalah sebab saya adalah peminat setia nasyid. Rancangan ni menggabungkan antara nasyid, qasidah, dan tazkirah. Tetamu jemputan pun best-best.
Ok pokoknya, rancangan ni saya bagi 10 bintang dari awal penerbitan sampailah sekarang. Mubarak & thumbs up !

banner_content_dikir_zikir.jpg
i heart <3 p="">
and jun lalu pada tahun ini juga, saya dahpun bukak akaun instagram. and eheem maka jadilah saya pen'stalker' tegar dengan tidak sengaja. mungkin. Bagi saya yang kurang suka tengok tv dan drama pelik-pelik, saya tidak berapa minat para artis malaysia. huuu. but who cares kan since i minat all personality tv al-hijrah ! wahh macam fanatik betul bunyinya, but ye lah series ni. i did stalk instagram of Heliza Helmi, Finaz Yunus, Muadz Zulkefly, Amin Idris, Irma Hasmie, Fadzli UNIC (ofkosla unic), Adi Akmal devo, ustazah Isfadiah, ustaz Taha, my ustaz Izhar ! ye ye. i admire ustaz izhar ariff the most ! May Allah bless them. 


Also i adore Adam Corrie Lee so much. I like his lifestyle with his lovely wife, . He is a good muslim. more than good to be an icon. for me. hee Adam Corrie bukan personaliti tv Al-Hijrah *kalau tak silap* tetapi teringat pulak beliau sebab ada satu cerita yang saya baru tahu, iaitu 'Matahari Terbit Lagi' dari instagram Adam Corrie. Ini saya tak puas hati ! Saya tak dapat tengok T.T *cry a blood of river* sebab tonton promonya best sangat. review dan respon penonton pun positif sangat tapi masalahnya adalah saya tak tahu mana nak tengok balik. i dah merayau cari dekat youtube, tade, dekat alhijrahmedia.com pun tade.malahan juga beberapa rancangan lain yang saya tak sempat nak habiskan tonton. 


A video posted by Adam Corrie (@adamcorrielee) on


Contoh yang saya memang betulbetul cari; drama syukur Allah, dan ada beberapa lagi drama dan telemovie. *tak ingat la pulak* setakat ni, saya hanya dapat download dan tonton balik drama Warkah Cinta dan Cinta dan Wahyu sahaja yang saya download dari youtube. Tv Al-Hijrah boleh upload balik tak drama-drama, telemovie dan satu lagi adalah cerita kartun 'muslim scientists' yang dah pernah ditayangkan dekat alhijrahmedia semula ? *highlightpart* i'm so serious. sobss. saya siap hafal lagi lagu tema cerita kartun 'muslim scientists'. Cari kat utube tak jumpa jugak. alaa banyak sangat la yang saya suka. Tapi alhamdulillah la Ayat Riwayat ada kat alhijrahmedia.com hee. syukurr


Baiklah selain aduan tu, saya ingin mengajak anda semua supaya pilihlah untuk selalu metonton tv Al-Hijrah. Sungguh ! Kita terlalu cetek ilmu agama. Kita teralu lalai dalam kehidupan sebagai muslim. Kita terlau berkiblatkan dunia sehingga kita lupa tujuan kita diwujudkan Allah di bumiNya ini. Allahuakbar.
banyak kot rancangan ilmiah yang boleh tengok. pilih je yang mana nak tengok. kami ada Cinta Ilmu, Fattabiouni, Kuliah Solat, Al-Maraaya, reflections etc. Even daripada setiap drama bersiri dan telemovie pun korang boleh dapat value yang sangat baik. 

*'kami' bolehlah uwekk sikit*

btw,
InsyaAllah, usaha mereka disaksikan Allah. Penat lelah dan keikhlasan mereka kerana agama akan dikurniakan ganjaran yang tidak terhingga. ameeen. *lapairmata*  fefeeling kejap.

Akhir kata, selamat ulang tahun Al-Hijrah ! Semoga terus sukses untuk membangun ummah mentaati agama dengan konsep yang bertepatan dengan hiburan masa kini. saya tetap setia bersama tv-Alhijrah !

.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)