-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

23 Mei 2015

Home » , , » Pandang muhasabah

Pandang muhasabah

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour  
syukur. saya masih di sini bernafas, melihat, mendengar, duduk, menaip-naip pada skrin laptopku sendiri. allahh. alangkah beruntungnya diri ini sedangkan masih ramai umat islam yang dahagakan ilmu, kasih sayang dan bimbingan.
Sejurus tamat peperiksaan untuk subjek-subjek sakit kepala, saya dan ayu melemparkan ketenangan dengan berjalan-jalan di ioi. *tenang eh ?* dapatlah melepaskan pandangan sekejap dari uniten. eheh. ketika sedang duduk di bench sementara menunggu ayu di tandas, saya melihat sesuatu lakonan yang merobek hati saya dan membuatkan saya berfikir panjang...dari hari ke hari.

satu susuk tubuh yang amat saya kenali lalu di hadapan saya bersama seseorang yang berlainan jantina dan agak rapat kedudukannya antara satu sama lain. bilamana mereka lalu di hadapan saya, dengan jelas saya dapat melihat bahawa mereka berdua bukan sahaja rapat bahkan berpegangan tangan mesra. dan berborak mesra. senyuman lebar terukir bahagia, agaknya.
oh ! mungkin pelanduk dua serupa ?! namun akhirnya saya kalah sendiri untuk berhusnuzon lagi.
benar, itu dia. lagak, senyum, cara jalan dan semuanyalah ! memang dia. kerana kelibat itu sendiri yang akhirnya mengenali dan lari dari saya.


kerana saya tahu benar..dulu
dia bukan student biasa-biasa
dia bukan student yang tidak menjaga ikhtilat
dia bukan student bermasalah
dia bukan student...hm yang berkaitan dengannyalah.
malah, dia student yang membawa agama. dakwah, usrah, nadhwah, kem kepimpinan islam bahkan tazkirah ibarat makanannya.
kerana itu, saya kecewa. saya pulang, dan melihat diri saya di cermin. 

Wahai allah, tetapkan hatiku dengan iman yang indah ini. tetapkan aku, dengan jalan dakwah ini.
benarlah, yang memegang hati itu, adalah Yang Maha Kuasa. kasih sayang-Nya begitu luas sehingga dalam firmanNya dan sabda Nabinya ada tercatat;
"Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman." (QS. al-An’am 6:125) 
Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam :
Barangsiapa yang Allah berkehendak padanya kebaikan, nescaya diberikan kepadanya kefahaman dalam agama. (Muttafaq ‘Alaihi, no. 8 dalam al-Fath)
sungguh, manusia tidak layak menghukum !
sedangkan manusia yang pernah membunuh 100 nyawa masuk syurga, inikan pula seseorang yang pernah menyebarkan kebaikan dan menyubur dakwah.
usah berbalah, dan menyebar fitnah. berkata-kata dan menghukum bagaikan kita tidak pernah salah ! sedangkan kita hanya bertuah kerana aib kita, ditutup Allah.
Allahuakbar.

selagi nyawa belum bertemu ajalnya, mari doakan semua sahabat kita, semua yang pernah melakukan kebaikan bahkan jika hanya membalas senyuman kita di jalanan sekalipun ! ayuh. usah pentingkan diri.

muhasabahlah.

cermin diri kita.

kerana esok di alam seterusnya, kita akan ditanya akan amal kita sendiri.
hakikat dunia, adalah 'lakonan;.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

4 ulasan :

  1. Astaghfirullah.. Tak apa.. doa kan yang terbaik.. In shaa Allah.. Allah Maha Mengetahui.... http://nunapringiacyunq.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Astaghfirullah.. Tak apa.. doa kan yang terbaik.. In shaa Allah.. Allah Maha Mengetahui.... http://nunapringiacyunq.blogspot.com

    BalasPadam
  3. Doakanyg terbaik untuk mereka.. Moga mereka kembali kepadanNya.. ^^

    *Memang kena selalu muhasabah diri.. :)

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)