-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

16 Mei 2015

Home » , » Hati diketuk

Hati diketuk

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum. Bonjour  

Terlalu lama rasanya saya tidak menaip di papan kekunci untuk isi blog ni. Terlalu lama juga saya menyimpan rasa dan topik2 yang berlegar2 di dalam kepala saya dan tercatat di nota saya. banyak..memang banyak ! hanya menunggu masa lebih luang. mudah-mudahan sempat saya luahkan rasa ini secara ringkas andai tiada siapa pun yang sudi membaca dan menghiraukan. sekalipun tajuk2 itu nanti sungguh lapuk dan Zzzzz. Hehe bukankah allah itu maha menilai niat kita ?

bermula cuti yang sungguh singkat ini sebelum next sem bermula, telah saya jadualkan pembacaan saya di samping jadual yang mungkin juga hectic di rumah. ah well, budak sekolah tak cuti, maka ku kan menambah pahala menjadi suri rumah lagi untuk adik-adik dan ummiku sayang ! ^^ seronok juga sebenarnya. moga Allah kurniakanku keikhlasan berpanjangan. ameen.

Benar kata orang, makin banyak yang kita belajar, makin terasalah kebodohannya. Semakin banyak buku yang saya baca, semakin banyak topik dan kupasan perbincangan yang saya selak dan teliti, mashaAllah bodohnya aku ! Namun bezanya adalah dengan membezakan diri kita yang membaca ini dengan mereka yang tidak membaca. Ubahlah sikap kita ! sebarkan dakwah dan tarbiyah !

hakikatnya lebih banyak dari ini !
Ah ! jauh sekali saya ingin merasakan bahawa membaca ini sesuatu hobi yang sungguh mulia. tiada gunanya jika tiada hasil untuk allah, untuk deen yang haniff ini. Alangkah rugi. sedangkan pembacaan ini juga merosot kerana penggunaan smartphone yang semakin meningkat. saya tak dapat menafikan kerana saya sendiri terlalu memerlukannya.emm.perlu dikurangkan..heheh. nak salahkan siapa ? *tengokcermin* Astaghfirullah.. 

Membaca DIAgnosis #1 membuatkan saya ingin sangat mendapatkan yang kedua dengan segera. Membaca Bedtime Story Sentap #1 menjadikan saya mencari serata dunia yang ke #2. Apatah lagi buku2 dari penulis yang amat saya kagumi, Ustaz Pahrol Mohd Juoi ! Karya ustaz banyak sehingga saya belum terlarat nak beli semua. 

Apa yang boleh saya react adalah, subhanallah, awesome thorbaekk Membaca buku ustaz Pahrol khususnya, menjadikan saya impressed, dan termenung lama. Terinsaf saya sendiri. Alangkah ruginya hidup ini. Alangkah jahilnya hidup ini. Jalan ini masih terlalu memerlukan mujahadah dan sabar yang tinggi.

Setiap kata dan luahan ustaz, ingin saja saya mengajak semua kawan-kawan dan remaja di luar sana, baca sekali bersama. Marilah berubah dan merancang perubahan !

Alangkah ruginya kita, jika kita tidak bersyukur ! 
Alangkah ruginya kita jika tidak manfaatkan peluang ini untuk agama yang kita akui sayang ini !


salam sayang kepada yang disayangi Allah 
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

  1. As Salam.. yup.. sesungguhnya buku2 itu buat sy rasa terlalu kerdil ilmu yg ada buat sy... terima kasih kpd pengarang buku kerana berkongsi ilmu Allah.. sungguh sy pun ingin mencari Allah, rindu serta ingin sekali bertemu dgn Allah..
    moga hijrah kita diteima olehNya dan dipelihara istiqomah kita sbgai hamba yg mengabdikan diri kepada Sang pencipta Teragung, Allah.. :)

    BalasPadam
  2. As Salam.. yup.. sesungguhnya buku2 itu buat sy rasa terlalu kerdil ilmu yg ada buat sy... terima kasih kpd pengarang buku kerana berkongsi ilmu Allah.. sungguh sy pun ingin mencari Allah, rindu serta ingin sekali bertemu dgn Allah..
    moga hijrah kita diteima olehNya dan dipelihara istiqomah kita sbgai hamba yg mengabdikan diri kepada Sang pencipta Teragung, Allah.. :)

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)