-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

24 Ogos 2014

Home » » Ayat-Ayat Cinta

Ayat-Ayat Cinta

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.
Assalamulaikum :)


Syukur. Syukur. Alhamdulillah atas nikmat yang terbesar untuk kita iaitu Iman dan Islam. Berkata-kata, bercakap, bersembang, bertutur, bertutor dan apa-apa sajalah yang berkaitan Al-Quran ni, maka hendaklah kita bersikap agak serius. Kening rapat. Yang dimaksudkan dengan serius di sini haruslah difahami bahawa kita kena start dengan belajar adab-adab dengan Al-Quran dulu, after that, pas ke belajar membaca, istiqamahkan membaca dan seterusnya...Hafaz ! Uuuu yeah. Tiada yang mustahil bagi kita unutk melakukan apa yang Allah suka ni asalkan nak sejuta daya, tak nak satu dalihpun. Bagi yang bukan beraliran tahfiz, ada sikit tips menghafaz yang telah saya kongsikan sebelum ini. Ianya bermanfaat bagi saya. Sungguh ! Anda ? Err. Mari sini tengok kalau rajin > Tips Menghafaz Al-Quran Bagi Yang Bukan Aliran Tahfiz

Seterusnya kita study dalil-dalil sahih agar kita lebih bersemangat menambah power dan megecas bateri agar lebih bertenaga dan dikurniakan kefahaman hendaknya. InsyaAllah.

Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.” (Riwayat Tirmizi)

wow. wow. Baru satu hadis. Satu cerita.


Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda, "Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya." (HR Muslim)

"Perumpamaan orang Mukmin yang membaca Al-Quran, adalah seperti bunga utrujjah, baunya harum dan rasanya lazat; orang Mukmin yang tidak membaca Al-Quran, adalah seperti buah kurma, baunya tidak begitu harum, tapi manis rasanya; orang munafiq yang membaca Al-Quran ibarat sekuntum bunga, berbau harum, tetapi pahit rasanya; dan orang munafiq yang tidak membaca Al-Quran, ia tak ubah seperti buah hanzalah, tidak berbau dan rasanya pahit sekali." (HR Bukhari)

Allah berfirman: "Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelummnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami". (Surah Asy Syuura ayat 52)

Allah berfirman: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal." (Surah Al Anfaal ayat 2)

Allah berfirman: "Dan apabila dibacakan Al Qur'an, maka dengarkanlah dengan baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat". (Surah Al A'raaf ayat 204)



Ya Allah, dekatkan kami dengan Quran, hiaskan kami dengan perhiasan Al-Quran, 
Muliakn kami dengan kemuliaan Al-Quran, dan tinggikan kami dengan ketinggian kami.
Redai kami dengan keredaan Al-Quran. Ameen.

Barakallah.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)