-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

2 Disember 2013

Home » » RIP : Rest In Peace

RIP : Rest In Peace

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum. Hai 
Like seriously timeline twitter semalam penuh dengan Paul..paul. oh paul. blablabla.  Hamba tak kenal pun siapakah Paul itu dan hamba rasa tidak terlalu pentinglah untuk hamba tahu siapakah Paul mahupun kisah hidupnya yang menyebabkan dia  begitu termasyhur sekali. Yang nak di highlightkan di sini, kematian dia tetap dalam keadaan yang bukan Islam. Apabila matinya seorang kafir, tidak perlulah kita doakan dia. Ucapan RIP ? Ha iyelah tu. takdakdah peacenya kalau kembali menghadap Allah bukan dalam keadaan Islam. Haishh even kita yang Islam pun terancam dengan neraka inikan pula yang bukan Islam. 
Tiada salahnya kita mengucapkan takziah atau lebih tepat 'simpati' kepada keluarga si mati contoh ucapan "saya bersimpati dengan kematiannya". Tapi ucapan RIP ini merupakan doa Kristian Katolik kepada pengikutnya yang telah menemui ajal berbunyi “May his soul and the souls of all the departed faithful by God’s mercy rest in peace” atau ucapan asal didalam Latin "Anima eius et animae omnium fidelium defunctorum per Dei misericordiam requiescant in pace". Ucapan ini memohon kepada Tuhan agar roh simati dirahmati Tuhan. 

“Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli Neraka.” [surah al-Taubah : 113].

Sedikit petikan dari Fb.


Biarlah dia. Meh kita baca sejarah2 Islam, ketokohan mereka kita jadikan teladan dan saya dah rasa bersemangat nak update kisah Salahudin Ayubi yang saya dah nak habis baca ni. Mungkin ramai yang dah tahu atau dah lama dah khatam buku2 Salahudin. Tapi saya dulik hape. hihi saya nak share sebab saya rasa seronok baca ^^ Almaklum baru cuti, time nilah nak khatamkan buku2 yang dah beli :) eheee


Jazakallah. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

3 ulasan :

  1. Oo.. tak silap dekat kubur diorang ada tulis RIP gak. Kira memang tak elok lah gunakan tu pun

    BalasPadam
  2. @Amirul Bin Ramli RIP yg kt kubur dyorg sbb dyorg kafir, kira ucpn antr dyorglah..kita org islam ddk diam2 xyh sbt

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)