-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

12 Jun 2014

Home » , » Cukup kuatkah engkau ?

Cukup kuatkah engkau ?

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour  

Disebalik kesibukan mohon IPTS, jangan lupa, jom kita berselawat ke atas Nabi SAW. Sollu 'ala nabi. Sebagai seorang blogger yang tak diketahui ramai walaupun kengkawan sendiri, jadi mungkin ramai tak tahu apa yang berlaku pada saya sebenarnya. Dah kenapa nak mohon IPTS ? Saya kan tengah buat foundation ?Tak apa. Actually saya dahpun tamat pengajian di Unikl MFI. Ha Ha. Tapi belum official lagi sebab belum ambik surat terminate dari lecturer. Maybe minggu depan berangkat insyaAllah. Di sini saya bukanlah nak jadi minah kepoh mintak simpati dan sebagainya dengan kisah saya yang agak sedih kononnya. Dalam keadaan yang agak rumit dan masalah yang bagaikan tangga bertimpa-timpa dan ada orang di bawahnya, saya harap kita semua dapat pencerahan tentang kehebatan Allah dalam merancang dugaan untuk kita, hambaNya. Lailaha illallah. *saja ajak zikir hiks*


Dah berhenti tu for surelah tak mungkin saya berhenti atas sebab saya dengan mengada-ngadanya nak menyusahkan mak ayah saya, pegi pejabat hulur surat berhenti sebelum tamat pengajian memandangkan foundation saya selama 20 bulan tapi saya baru je buat 2 semester ? Ya Allah. Tidak sama sekali. Ampunnnn. Sesungguhnya kita sebagai hamba, sangat lemah dalam mengatur perjalanan dan merancang rempah ratus dalam menempuh masa akan datang. Bagi saya seorang pelajar yang terus terangnya, dah kena kick out dari program pre-france, saya berasa sungguh terkilan. Di hati ini..hanya Allah yang tahu. 


Ada yang bertanya, "Masa awak dapat tawaran MFi, kan awak ada dapat UMS dan dah nak mohon tukar UIA, jadi sebenarnya awak boleh elak, jadi kenapa eh awak tak nak ?" Wahai kawan yang budiman lagi dirahmati Allah, saya tanya awak balik, adakah semua orang dapat tawaran Mara atau jpa ? Persoalannya di sini bukan nak atau tak nak tukar. Jadi bila awak dapat adakah awak akan terus menolak atau bertanya dahulu kepada orang lain, beristikharah dan kemudian baru buat keputusan ? Sudah tentu kita akan mempertimbangkan tawaran tersebut dahulu. Begitu juga saya. 


Saya bukanlah berasal dari keluarga yang senang-lenang goyang kaki. Jadi tawaran dari mara adlah satu peluang yang baik untuk saya malah walaupun lepas saya kena kick. Sebab insyaAllah, saya masih ada peluang untuk teruskan pinjm Mara. Dan adakah saya akan tahu musibah atau ujian yang agak berat ini akan datang menghempap saya? Sudah tentu tidak. Kalau saya dah tahu, hmmmphhh.. ! Masa orientasi kat MFi lagi saya dah cabut lari masuk UMS balik. Saya lebih sanggup duduk Sabah balik kampung nunnn kat semenanjung setahun sekali dari kena kick macam ni. Allah. Tapi saya yakin, perancangan Allah adalah lebih baik dan terhebat  Redalah redalah redalahhh.


Maaf, sungguh ! Saya tidak perlukan anda menelefon saya semata-mata nak tahu kenapa saya kena kick. Saya tak perlukan suara-suara ingin tahu kenapa saya pilih dan daftar atau teruskan belajar dalam program ni kalau akhirnya jadi macam ni, dan banyak persoalan yang berada di minda. Sudah cukup sudah. Saya bukan raja, bukan abid, bukan nabi. Nampaknya memang silap kalau kita menganggap orang boleh faham dan bersangka baik. Tapi hakikatnya hanyalah seciput orang yang faham walaupun manusia-manusia seperti lecturer, kawan-kawan, dan seniors yang terlibat dalam course saya. Kalau saya tak jelaskan kenapa, bolehkah anda bersangka baik ? InsyaAllah. 


Sebelum saya dapat call yang menyampaikan berita yang agak mengoyak hati ni, saya dah bersedia awal-awal. Terinspirate daripada jutaan buku-buku dan novel-novel sejarah yang saya baca, tentang tokoh Islam seperti Nabi junjungan kita SAW,  Para Wanita Syurga, Para Sahabat, dan tokoh-tokoh Islam selepasnya. Contoh yang hebat, Salahudin Al-Ayubi, Ummu Habibah, Talhah bin Ubaidillah, Saad bin Abi Waqqas, dan raaaaaamai lagi. Hebat-hebat-hebat-hebat-hebat. Jadi masalah saya ni hanyalah ? Sikit jelahaii. OK. Fine. Seriously fine. Remeh kan?  So marilah kita kembali bersyukuuuur ke hadrat yang Maha Berkuasa. Alhamdulillah100x.


Dengan tidak mahu berceloteh dan naik darah pulak, saya stop sini jelah. Hihi. Doakan perjuangan saya, Doa dan kefahaman korang akan dugaan manusia di dunia seperti saya amat saya hargai dan perlukan. Sobs. Saya hanya mampu menganggap apa yang dah berlaku ni sebagai satu permulaan semula untuk saya terus melangkah dan study ! yeayyy ! 'Tuntutlah ilmu sampai liang lahad'. Walaupun Hadis ni adalah Hadis Maudhu', tapi maksud yang nak disampaikan baik, jadi saya ambil sebagai pendorong 

Letakkan tangan di dada, dan katakan, 'Tak apa, Allah ada. Dia menyayangi dan memahamimu' . Keep smiling and continue your life for the sake of Allah. 

Sebab pembaca blog hingusan saya pun tak ramai, jadi syhhhh. Saya rilekla cerita kat sini. Elehhh nabi-nabi dan para sahabat dulu lagi hebat ujian diorang tau. Tapi diorang rilek je. Sebab ? Diorang bergantung sepenuhnya pada Allah. Hbeat kan mereka ^^ Heee


Jazakallah. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)