-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

16 September 2015

Home » » Aku ingin bersamamu di sana nanti..

Aku ingin bersamamu di sana nanti..

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour  

Zaman sekolah menengah telah 3tahun berlalu. fuh masa berlalu bagaikan machine gun yang kau tak sempat pun nak throwback banyak-banyak then kena teruskan hidup sebagai seorang pelajar pada peringkat seterusnya. MashaAllah ! kerana itulah ada pepatah arab yang menyebut al-wakt kassaif ! atau lebih tepat,  الوَقْتُ كَالسَّيْفِ إِذَا لَـمْ تَقْطَعْهُ قَطَعَكَ--waktu bagaikan pedang, jika kamu tidak memotongnya maka dia akan memotongmu.

Saat umi ayahku sedang berhoneymoon di langkawi saat ini, aku pula ingin menanam subur lagi rasa cinta pada mereka yang tidak berbelah bagi dan rasa syukurku kepada Tuhan yang tidak akan mungkin hanya dapat aku tafsirkan dengan kata-kata. Perjalananku di sekolah menengah berasrama selama 5 tahun menyebabkan aku tidak begitu rapat dengan umi ayahku. sumpah, ini ALASAN. bukan salah sekolah berasarama mengandungkanku. ia kerana kelemahanku sendiri. Saat itu, aku rasa sahabat-sahabat sekelilingkulah tempat aku meluah, tempat aku berkongsi cerita dan kebahagiaan.

Banyak sebab musabab kenapakah aku tak rapat dengan umi ayahku waktu itu. Masalah family, dan masalah aku sendiri. Aku kurang mengerti, aku kurang merasa dan memahami. Inilah konflik remaja kata orang, mungkin ? Dan masa yang berlalu akhirnya mendidikku sendiri. Masa yang banyak terluang di rumah lepas SPM dan lepas Mfi, aku usaha memanfaatkannya. Banyak dari masa lapangku sejak dari suburnya minat membacaku, aku baca sirah. tanganku tidak lekang dari bahan bacaan yang ada di rumah (kerana masih belum ampu membeli buku yang pada hematku agak mahal waktu itu).
ya, sirahla yang banyak mengubah sikap, pandangan, dan perangaiku yang tah hape-hape.

Kagumku pada Rasulullah SAW  dan para sahabat dan keluarganya, dan aku ingin menjadikan mereka contoh agung dalam hidupku. Aku ingin hapuskan rasa teruja dan minatku pada retis-retiss atau apa saja jenis hiburan melalaikan. biralah aku berilmu, nanti aku dapat sebarkan. biarlah aku berilmu, nnti aku rapat dan lebih kenal denganNya. biarlah aku berilmu, hingga nanti, aku dapat menyelamatkan umi ayah yang nombor satu di hatiku.

*meleleh*

Sungguh, kekesalan yang ada dan pernah berlaku dalam hidupku yang menjadikan aku begini. mungkin aku tidak banyak bicara dengan orang sekelilingku, tetapi aku ingin menjadi yang paling banyak bicara apabila aku bersama ibu dan ayahku. aku ingin menjadi yang mereka sayang; aku ingin menjadi yang mereka rasa syukur melahirkanku dan membesarkanku. aku ingin menjadi yang mereka rasa bangga menhantarku ke smakj menuntut ilmu agama, ke samura,, mendidik mematangkan diri.

Dengan kelemahanku, aku ingin meraih reda Tuhan semahunya, aku mahu memimpin tangan mereka tanpa hisab ke syurga. umi, ayah, ibu tiri, ayah tiriku, saudara-saudara kandung dan saudara-saudara tiriku. sumpah ! mereka adalah hartaku yang aku tidak pernah menyesal mengenali dan mempunyai ikatan dengan mereka.
Jahat manapun mereka, apakah aku layak memandang mereka rendah ? apalah lebihnya aku. Banyak mana sakit hatiku pada mereka, apakah aku tidak pernah menyakiti hati mereka ?

*meleleh*
Kepada umi dan ayah tiriku, aku sayang pada kamu berdua sampai nanti kita kembali bertemu di akhirat kerana reda tuhan.

Kepada ayah, aku rindu...terlalu rindu masa laluku, hingga nanti, aku akan memipin tanganmu yang penuh bakti itu.

Terima kasih kerana kini, kamu semua menjadi sahabat baikku, setiap masa mendengar ceritaku. Terima kasih kerana kini, kamu semualah yang selalu minta nasihat dariku dan tidak jemu pula menasihati anakmu ini.

Alhamdulillah.
TERIMA KASIH.

omma appaga.

appaaaa.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

1 ulasan :

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)