-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

17 Januari 2015

Home » , , » Abu Hurairah ; Pusaka Berharga

Abu Hurairah ; Pusaka Berharga

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour  

Alkisah..

Pada suatu hari, Abu Hurairah berdiri di pasar kota Madinah dan bertanya; "Wahai para pedagang ! Kenapa kamu masih belum menutup perdagangan kamu ?" Maka salah seorang yang mendengar bertanya kembali kepada Abu Hurairah RA. "Ya, ada apa wahai Abu Hurairah ?"

Lantas Abu Hurairah menyambung katanya, "Adakah kamu semua tidak mengetahui tentang pusaka nabi yang telah dibahagi-bahagikan, dedangkan kamu semua masih di sini. Adakah kamu tidak teringin untuk mengambil bahagian kamu itu ?" Mendengar pertanyaan ity, mereka saling berpandangan lalu pedagang tadi bertanya lagi, "Di manakah harta tersebut wahai Abu Hurairah ?" Jawab Abu Hurairah, di masjid Rasulullah !"

Para pedagang begegas ke Masjid Rasulullah SAW. Namun ketika itu, Abu Hurairah tetap di situ tidak bergerak ke mana-mana dan tidak menyertai para pedagang itu ke Madinah. Walaubagaimanapun tidak lama kemudian para pedagang itu kembali ke pasar. Lalu Abu Hurairah pun bertanya, "Kenapa kamu datang kembali ?" Mereka pun menjawab dengan nada kesal, "Ya Abu Hurairah, kami telah pergi ke masjid Rasulullah SAW, namun, setibanya di sana, tiada apa yang kami temui atau menyaksikan Rasulullah SAW membahagikan apa-apa."

Abu Hurairah bertanya lagi seraya memancing mereka dengan berkata, "Apakah kamu tidak melihat sesiapa di dalam masjid itu ?"Jawab pedagang itu, "Benar, kami hanya melihat ada beberapa orang sedang solat, mengaji Al-Quran dan sebahagian lagi sedang belajar mengenai halal dan haram," jawab pedagang itu dengan nada kesal dan sedikit marah. Mendengar huraian para pedagang itu, Abu Hurairah menjelaskan, "Wahai para pedagang ! Ketahuilah, itulah pusaka Muhammad SAW yang paling berharga untuk kamu semua."


.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)