-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

2 Ogos 2015

Home » » Dia Kekasih Allah part#2

Dia Kekasih Allah part#2

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 2 )

Semasa Fatma sedang leka menyiram pokok bunga sambil sambil itu dia berangan dan dia terdengar ada seorang lelaki menyapanya . ' Assalamualaikum , kaifa haluki enti ? ujar Qayyum diluar pagar sambil tersenyum . ' Allahuakhbar ' ucap Fatma dengan nada terkejut . Fatma cepat cepat lari masuk kedalam rumah . ' Apa la Abang Jannah ni nak . Kacau orang waktu petang macam ini ' . kata Fatma . ' Oh , kau jual mahal ya Fatma , takpa kau . Tunggu . Kau akan jadi milik aku juga ' kata Qayyum dan berlalu pergi .

Pagi subuh itu suara imam yang mengalunkan azan begitu berbeza . Tidak seperti suara Iman Hassan yang tinggal di hujung kampung itu . Dengan itu Fatma teringatkan mimpinya . ' Suara itu macam suara dalam mimpi aku ' ucap Fatma .

Walid dan umminya hari ini bercuti . Biasalah hari Ahad macam ini mereka akan berkumpul bertiga dan berborak bersama . ' Walid pagi tadi masa Walid solat di Masjid siapa ya yang azan . Lain benar suara macam lelaki muda ja ? soal Fatma pada walidnya . Walid tersenyum lantas menjawab . ' Oh itu suara anak sahabat walid ' terang walid ringkas . Dalam fikiran Fatma dia ingin menyoal tapi niatnya dibatalkan kerana dia tidak mahu walid dan umminya meyangka yang dia sekarang sudah mula ambil tahu hal ajnabi . Fatma membelek-belek surat yang diambil dari dalam peti surat diluar rumah tadi . Dengan tidak sengaja dia ternampak iklan tentang kem muslimah yang diadakan di Pendang , kedah selama seminggu dan segala aktivit yang dijalankan agak menarik . Seperti memanah , ceramah , dan pelbagai aktiviti . Fatma berminat .

Malam itu dia menyatakan hasrat kepada walid dan umminya untuk mengikuti kem itu . Alhamdulillah walid dan umminya bersetuju dan mengizinkan . Pada malam sebelum berangkat menaiki bas bersama muslimah lain . Fatma telah mengemas segala kelengkapan yang diperlukan .

Kini sudah 5 hari Fatma disana . Sepanjang dia bermusafir disana . Dia merasa tenang dan dia rasa ilmu yang dia ada selama ini tidaklah banyak . Masih banyak yang perlu dia pelajari walaupun dia telah bersekolah agama dari kecil hingga dewasa .

' Abang , saya rindukan anak kita la ' kata Hajah Aishah . ' Awak ni Aishah esok kan Fatma dah nak balik . Isbir ' . balas Haji Adam . ' Abang , macam mana kita nak sampaikan hajat Puan Maimunah ibu kepada Jannah dekat Fatma . Menggunung harapan mereka nakkan Fatma ' kata Hajah Aishah lagi . ' Abang tahu Fatma anak yang mendengar kata dan anak yang baik . Dia akan dengar cakap kita ' kata Haji Adam memberikan kelegaan pada isterinya .

Kepulangan Fatma pada pagi itu walid dan umminya masih diam . Apabila tiba waktu malam semasa mereka sedang berehat di luar rumah . Haji Adam bersuara ' Fatma , masa Fatma mengikuti kem tempoh hari ibu Jannah datang menyatakan hasrat yang ingin meminang Fatma untuk anak lelakinya Qayyum ' . Fatma terkesima . Ya Allah , apa aku harus buat . ' monolog Fatma dalam hati . ' Ummi nak Fatma buat solat istikarah . Keputusan ini sangat besar buat hidup Fatma . Dan ummi takut kalau Fatma menolak hubungan Fatma dan Jannah renggang . Lagipun Jannah dan Fatma dah lama berkawan dengan Fatma dari kecil lagi . ' Hajah Aishah mencelah . Malam itu Fatma tidak dapat tidur . Berulang kali dia melakukan istikarah . Dan selama 7 hari dia melakukan istikarah . Dia masih buntu . ' Ya Allah , jadikan lah keputusan aku ini keputusan yang engkau redhai . ' tangis Fatma terlerai . Walaupun dalam hati dia masih terkenang mimpinya terhadap pemilik suara yang membaca al quran itu . Kerana mimpi itu sering menghantuinya dan sukar untuk dia melupakan .


Fatma rasa itu keputusan yang terbaik buatnya . ' Assalamualaikum , walid ummi . Fatma dah buat keputusan ' kata Fatma walaupun nada suaranya bergetar . ' Apa keputusannya ? ' serentak walid dan umminya bertanya . ' Fatma terima pinangan itu ' . balas Fatma . ' Alhamdulillah nanti ummi telefon Puan Maimunah bagi tahu berita gembira ini ya ' kata umminya .

Selepas dia dan Qayyum menjadi tunang . Qayyum seperti berubah . Sering ke masjid . Ibunya Puan Maimunah merasa gembira akan perubahan anaknya itu .

Pada hari ini Fatma , walid dan umminya keluar bandar untuk mencari barang perkhawinan Fatma . Semasa mereke bertiga mencari barang yang hendak dibeli . Fatma merasakan hidungnya mengeluarkan cecair . Dia cuba meraba- raba hidungnya disebalik niqab yang dipakai . Rupanya hidungnya berdarah dan darah semakin banyak keluar . Fatma memberitahu ibu bapanya yang dia ingin ke tandas . Dia membersihkan darah dihidungnya . Keluar dari tandas dia merasakan ibarat dunia ini gelap akhirnya dia terjatuh . Kebetulan waktu itu Wildan Faqhi pun ingin ketandas selepas penat berjalan membeli barang dapur bersama keluarganya . Dia terlihat sekujur tubuh jatuh kelantai . Dia cepat cepat meminta bantuan perempuan yang berhampiran untuk mengangkat Fatma . Beberapa kali dikejut Fatma masih tak bergerak . Ayah , ibu dan adik perempuannya datang dan menyoal Wildan tentang wanita berniqab ini . ' Ayah ibu wildan rasa lebih baik kita bawa perempuan ini pergi hospital ' . Kata Wildan .

Wildan memandu manakala ayahnya duduk disebelah . Ibu dan adiknya pula duduk dibelakang sambil memangku Fatma . ' Wildan ini anak sahabat ayah yang tempoh hari kita makan kenduri dirumahnya ' kata ayahnya Haji Ismail . ' Ayah telefon walid dan umminya mesti diorang risau nanti bila tunggu Fatma tak muncul-muncul ' balas Wildan dengan nada cemas .

Setibanya di hospital . Ayah , ummi dan adiknya menyuruh Wildan menunggu Fatma sementara walid dan umminya dalam perjalanan ke hospital . ' Encik , doktor nak berjumpa dengan Encik ' kata jururawat tersebut . Doktor menerangkan satu persatu keadaan Fatma . Dia faham Fatma memerlukan penderma buah pinggang untuk memulihkannya .

Wildan masuk kebilik 3030 iaitu bilik Fatma ditempatkan . Dia menerangkan kepada Fatma tentang apa yang diberitahu kepadanya . Alangkah terkejutnya Fatma . ' Wildan , boleh enta rahsiakan hal ini dari pengetahuan walid dan ummi ana . Lagipun majlis pernikahan ana semakin dekat . Ana tidak mahu merunsingkan sesiapa ' ucap Fatma lemah . Lama Wildan diam dan dia setuju . Walid dan umminya datang bertanya tentang keadaan Fatma . Seperti yang diminta Wildan merahsiakan perkara sebenar dan menyatakan bahawa Fatma cuma perlukan rehat .

Apabila pulang dari hospital . Wildan menunaikan solat . Dia merasakan dia perlu menyelamatkan Fatma dari penyakitnya selebihnya dia berserah pada Allah . Dalam malam yang sunyi sepi Wildan bermunajat kepada Allah . ' Ya Allah , aku tahu hidupku bakal berakhir . Sebelum aku menghembuskan nafas terakhirku, iIzinkan aku berbakti pada hambamu yang lain dan sejujurnya aku telah jatuh cinta pada pemilik sepasang mata itu . Jika cintaku ini tidak kesampaian berikan aku kesempatan untuk menyatakan cintaku ini dalam bentuk pertolongan walaupun aku tahu dia bakal menjadi milik orang ' rayu Wildan bersama titisan jernih . Dia tahu dia sebenarnya telah lama terpikat akan Fatma . Perkara ini berlaku 10 tahun yang lalu .

.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)