-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

22 Ogos 2015

Home » » Dia kekasih Allah part#8

Dia kekasih Allah part#8

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 8 )



Selepas pertemuan kembali antara Jannah dan Fatma . Jannah sering melawat dan menemani Fatma dirumah semasa ketiadaan Fathi .

' Sementara Jannah tak dak buat apa-apa kat rumah dan tengah tunggu dapat kerja . Jannah nak habiskan masa dengan Fatma . Takut nanti bila dh kerja tak sempat nak jumpa Fatma ' ulas Jannah pada Fatma .
' Syukran ya sahabatku dunia wa akhirah . Sayang Jannah lillahi taala ' balas Fatma sambil mendepankan tangan untuk memelok Jannah . 

Jannah dan Fatma akan makan serta masak bersama . Kadang Fatma tidak dibenarkan buat kerja rumag oleh Jannah . Jannah yang buatkan semua walaupun itu rumah Fatma . Dia berasa kasihan melihat keadaan diri Fatma yang sarat megandung itu . Tak lama lagi Fatma bakal melahirkan dua orang khalifah dimuka bumi ini untuk meneruskan perjuangan dan sunnah Nabi Muhammad saw .
Pada hari bertikutnya Jannah memberitahu Fatma dia tidak dapat menemani Fatma ke klinik untuk membuat pemeriksaan kandungannya jadi Fatma terpaksa pergi bersendirian . 

' Fatma Az Zahra Binti Adam ' panggil seorang jururawat berkaca mata itu . Fatma bangun dengan berhati-hati dan masuk kedalam bilik rawatan . Selesai diperiksa oleh Doktor Maisarah , Fatma duduk dikerusi yang disediakan berhadapan doktor muda itu . 
' Puan Fatma hasil daripada pemeriksaan saya Puan Fatma harus segera melahirkan anak kerana makanan tidak sampai pada anak disebabkan Puan Fatma juga mengalami tekanan darah rendah . ' kata Doktor Maisarah . 

Pada petang itu Fatma dikejarkan ke hospital dan dimasukkan ke dalam wad bersalin . Fathi bermundar mandir dihadapan wad bersalin . Ibu dan ayah Fathi serta adiknya Wardah tiba dihospital . ' Fathi , macam mana dengan Fatma ? soal Hajah Zainab . 
' Tak tahu la ibu dah hampir 2 jam Fathi diluar ni . Doktor pun masih belum bagi tahu apa-apa pada Fathi ' balas Fathi dan terpamer riak cemas dan risau diwajah Fathi . 

Mereka berempat tunggu dengan debaran . Tiba tiba doktor keluar dari wad bersalin dan memanggil Fathi untuk berbicara didalam biliknya . Macam ada sesuatu yang tak kena dari raut wajah doktor itu. ' Encik Fathi , isteri Encik perlu jalani pembedahan . Dia tidak boleh bersalin normal jadi saya minta Encik tandatangan surat persetujuan melakukan pembedahan keatas isteri Encik ' kata doktor itu . Tanpa berlengah Fathi mendatangani surat itu .

gambar hiasan.
Doktor keluar dan tertunduk .
' Maafkan kami , kami tak dapat menyelamatkan isteri encik tetapi anak kembar encik selamat dilahirkan ' ujar doktor dengan nada sedih . 

Fathi terkaku seketika dia merasakan yang semua ini bagaikan mimpi . Masih terkenang lagi saat dia bersama Fatma semalam . Fatma ceria seperti selalu tidak ada tanda yang dia akan pergi meninggalkan semua orang didunia ini . Melihatkan keadaan Fathi begitu ibu ayah serta adiknya cuba menenangkan Fathi . Fathi cuba mencari kekuatan . 

Perlahan-lahan dia gagahkan diri bagun masuk ke wad bersalin dia melihat sekujur tubuh yang amat dicintainya dan sepasang kembar yang menangis teresak-esak seperti memahami bahawa umminya telah pergi mengadap illahi . Dia mengazankan anaknya lalu meletaknya . Fathi membuka selimut yang menutupi wajah isterinya . Bercahaya dan bersinar . 

' Fatma , abang cintakan sayang kerana Allah tetapi Allah lebih sayangkan Fatma . Abang redha dengan takdir Allah . Abang halalkan semuanya namun kenangan kita akan tetap bersemi didalam ingatan abang . ' ucap Fathi bersama tangisan air mata yang tidak mampu dibendung lagi . 

Awan berarak mendung seperti hujan akan turun juga seperti hati Fathi yang sedih akan pemergian insan yang bermakna buatnya . Jannah mendukung anak Fatma iaitu Ammar Farish manakala Fathi mendukung Ammar Farhan . Jannah merasa dia telah kehilangan seorang sahabat yang cantik akhlaknya dan sungguh indah perwatakannya . Setelah selesai semuanya mereka menggulung tikar dan bergerak meninggalkan perkuburan itu . 

' Semoga tenang disana ya sayang ' ucap Fathi sebelum melangkah pergi . 

Tanpa Fatma disisi walaupun baru beberapa jam dia tetap merasa rindu . Rindukan suara merdu isterinya yang mengalunkan ayat suci al quran , berzikir dan segala perbuatan Fatma membuatkan dia terbayang-bayang walau bagaimana pun Fathi redha akan ketentuan illahi
.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)