-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

29 Julai 2015

Home » » Dia Kekasih Allah part#1

Dia Kekasih Allah part#1

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 1 )

Dari kecil hinggalah besar Fatma Az Zahra tidak seperti gadis remaja lain . Yang hidup dipenuhi warna warni duniawi yang kadang melalaikan sehingga kemaksiatan di negara Malaysia semakin meningkat . Fatma Az Zahra hidupnya penuh dengan berbagai dugaan . Dia buta , buta kerana tidak pernah melihat perkara yang dapat meneggelamkan imannya . Dia juga seorang yang pekak , pekak kerana tidak mendengar keburukkan yang mendatangkan kesan negatif terhadapnya hatinya . Dia juga bisu , bisu kerana tidak pernah menyebut benda yang sia sia kecuali kebaikkan . Dan dari segi sudut Fatma Az Zahra merupakan seorang gadis yang sukar dicari pada zaman sekarang .

' Fatma mari turun makan ' panggil umminya . Fatma juga anak yang taat pada kedua ibu bapanya . Usai makan tengah hari bersama . Fatma membersihkan diri serta mengambil wudhuk sementara menunggu waktu zohor . Fatma akan mengambil 30 minit untuk membaca al quran . Apabila azan sudah kedengaran . Fatma menunaikan solat . Sudah solat dia mendapatkan umminya . ' Ummi , Fatma rasa hari ini nak pergi kedai buku dengan Jannah , ummi izinkan ? kata Fatma sambil memeluk umminya dari belakang . ' ya sayang , ummi izinkan dan jangan lupa tanya walid sama ' ucap ummi . ' Sudah ummi ' . balas Fatma .

Petang itu selepas asar Jannah menjemputnya dirumah . ' Ummi walid , Fatma pergi dulu ya ' kata Fatma sambil menyalami kedua orang tuanya . Setibanya dihadapan kedai buku Popular Jannah dan Fatma masuk bersama-sama kedalam kedai . Fatma mencari buku yang ingin dibelinya iaitu buku kisah ' Tarim kota sejuta wali ' .


Tiba tiba ada seseorang melanggarnya dari belakang dan mengakibatkan buku yang dipegangnya terlepas . 'Maafkan ana ukhti , ana tak sengaja' ucap gadis tinggi lampai yang bertudung labuh itu .
'La'basa . Ana tidak apa-apa ' balas Fatma sambil membetulkan niqab yang dipakainya agar kemas kembali . ' Maafkan adik ana ya ukhti dia buta jadi kadang dia tak dapat agak orang dihadapan tetapi dia dapat rasakan orang itu muslimat or muslimin ' jelas lelaki berjubah putih dan berseban itu pada Fatma . Fatma menundukkan pandangan dan meminta diri untuk pergi . Dalam hati Fatma beristifar panjang kerana sepanjang hidupnya dia tidak pernah bercakap dengan lelaki lain selain ahli keluraganya .

Tepat pukul 6:30 petang Jannah menghantar Fatma pulang kerana inilah pertama kali Fatma keluar itu pun setelah puas dipujuk . Selama ini Fatma hanya terperap dirumah dan hanya akan keluar bersama walid dan umminya kerumah adik beradiknya sahaja .

Selepas makan malam Fatma naik kebiliknya dan mengambik wuduk mencapai al quran untuk dibaca baru Fatma akan tidur . Itulah rutin malam Fatma sebelum tidur . Fatma tertidur diatas sejadah . Entah kenapa dia boleh tertidur dan dia termimpikan dia duduk ditempat yang lapang dan ada suara lelaki yang merdu mengalunkan ayat suci al quran . Dia tercari-cari siapakah gerangan lelaki yang membaca al quran itu dan sejurus dengan itu Fatma terjaga . 'Astaghfirullahhalazim , apa yang aku mimpi tadi ? Kenapa aku mimpi macam ni ? Fatma meraup wajahnya berulang kali dan dia melihat jam di dinding jam 3 pagi . Dia membuka telekungnya melangkah ke tandas untuk mengambil wudhuk . Dia menunaikan solat tahajud . Ketika itu berjuraian air matanya lebat turun membasahi pipinya yang putih kemerah merahan itu .


Hari ini genap 44 hari arwah nenek meninggalkan mereka bertiga . Jadi walid mengadakan kenduri arwah . Fatma menjemput sahabatnya iaitu Jannah sekeluarga datang kerumah . Kenduri diadakan selepas solat isyak . Imam Hassan mengimamkan bacaan tahlil pada malam itu . Fatma duduk bersama Jannah , umminya dan juga ibu Jannah serta adik perempuannya .

Selesai sudah bacaan doa . Fatma , ummi , Jannah dan kaum wanita yang lain membantu megangkat dulang yang berisi lauk pauk kepada kaum lelaki . Semasa Fatma sibuk membersihkan pinggan didapur berseorangan sementara yang lain sedang menjamu selera . ' Em , ukhti boleh ana minta izin untuk basuh tangan sekejap ' ucap seorang lelaki . Suara itu macam pernah dengar . Monolog Fatma dalam hati . Rupa rupanya lelaki itu adalah lelaki yang dia jumpa di kedai buku tempoh hari . ' Eh , ukhti kan yang ana jumpa tempoh hari di kedai buku hari tu ? ' soal lelaki lingkungan sebayanya itu . Fatma megangguk dan cepat cepat keringkan tangannya pada tisu dan berlalu meninggalkan lelaki itu . ' Kenapa setiap kali aku lihat mata dia hatiku berdebar ? Arghh , ini hanyalah mainan syaitan ' . Kata Wildan Faqih .

Sesudah majlis kenduri . Umminya memanggil Fatma . ' Fatma , sini kejap ini ummi nak kenalkan pada sahabat walid masa mengajar dipondok dulu . Haji Ismail dan Hajah Zainab . Ini anaknya yang lelaki ini Wildan Faqih dan yang perempuan ini Wardah Umairah . ' terang ummi padanya . Fatma menyalami Hajah Zainab dan Wardah . ' Ummi Fatma nak pergi layan keluarga Jannah kejap ya ' . kata Fatma separa berbisik . Ummi megangguk .

' Puan Maimunah dah kenyang makan ? Jannah tak

nak tambah lagi ka ? soal Fatma . ' Alhamdulillah Fatma , dah kenyang mak cik ni sedap ummi kamu masak ya ' balas Puan Maimunah . ' Jannah dah kenyang dah Fatma ' balas sahabatnya Jannah . Tiba tiba ada yang mencelah ' Fatma tak makan ka ? Dari tadi Abang Qayyum tengok Jannah asyik buat kerja didapur ja ' kata abang Qayyum iaitu abang kepada Jannah . ' Ish , sibuk ja abang ini . ' marah Jannah pada abangnya kerana dia tahu Fatma tidak pernah bercakap dengan lelaki .

Malam itu selepas pulang dari rumah Fatma . Qayyum tidak senang duduk . Dia membayangkan bagaimana rupa Fatma tanpa niqab . ' Aku mesti buat baik dengan keluarga Fatma dan cuba pikat hati Fatma ' kata Qayyum dengan nada sinis .

Keesokkan paginya . Qayyum berborak dengan Ibu dan adiknya Jannah . ' Ibu , Qayyum suka la dekat Fatma tu . Qayyum rasa macam nak jadikan dia zaujah Qayyum la ' kata Qayyum sambil mengunyah epal hijau . ' Qayyum , ingat senang ka nak dapat Fatma itu . Dia tu bukan sebarangan perempuan . Susah kamu nak pikat dia ' balas Puan Maimunah . ' Betul tu ibu Jannah sokong sebab Jannah tahu dia bukan senang nak didekati . Jannah tahu la Jannah kan sahabat baik dia ' ucap Jannah . ' Apa kata ibu pergi masuk meminang dia ' balas Qayyum lagi . ' Kamu ingat kahwin ni main main ka ? Kalau betul kamu sukakan Fatma dan kamu dah dapat petunjuk dari Allah ibu akan terima cadangan kamu ' ucap Puan Maimunah lagi .

Hari ini Fatma megemas rumah , memasak dan melakukan semua kerja rumah kerana umminya sakit manakala walidnya pula kerja . ' Fatma pergi berehat ya sayang . Ummi tengok Fatma dari tadi tak berhenti buat kerja rumah . ' kata umminya dengan nada lemah . ' Takpa ummi Fatma dah biasa . Selama ini pun Fatma dah selalu buat semua ini . Jangan risau ya ummi . Ummi rehat ya . ' kata Fatma dan berlalu masuk kebiliknya untuk menunaikan solat sunat dhuha .

gambar hiasan.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

1 ulasan :

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)