-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

6 Ogos 2015

Home » » Dia kekasih Allah part#3

Dia kekasih Allah part#3

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dia kekasih Allah ( PART 3 )


Dia teringkatkan kisah dulu ketika ayahnya dan walid Fatma sama-sama mengajar dipondok . Fatma sering mengikuti ayahnya kepondok . Dan Wildan pula turut mengikuti ayahnya . Dari situ dia mengenali Fatma . Namun hanya mampu melihat dan tidak berkesempatan untuk bercakap dengan Fatma kerana Fatma bukanlah anak gadis yang bergaul dengan lelaki lain walaupun masih kecil . Dia sering melihat Fatma menemani walidnya sambil membaca al quran dan tidak membuang masa walaupun seminit dengan perkara lagha . Walaupun waktu itu usia Fatma baru 11 tahun namun perwatakannya sangat menyentuh hati . Ketika itu Wildan sudah ditingkatan dan belajar disekolah menengah agama . Sejak itu dia hatinya mula terpaut akan sebaris nama iaitu Fatma Az Azhra . Ingin sekali dia menyunting Fatma menjadi zaujahnya tetapi itu hanyalah angan angan . Dia sekarang sedang berperang dengan sakitnya dan sisa hidupnya tidak lama . Dia bakal dijemput Allah . Dia sedar akan hakikat sebenar . Mencintai tidak semestinya memiliki .

Wildan turun berborak dengan ibu ayahnya . Dia bersuara;
' Ayah , ibu Fatma perlukan penderma buah pinggang untuk pulih dan sihat semula . Hasil ujian makmal buah pinggang Wildan sepadan dengan Fatma . Jadi Wildan berhasrat ingin menderma buah pinggang Wildan pada Fatma ' .

' Apa pun keputusan kamu Wildan ayah ibu menyokong kami tahu Wildan dah lama sukakan Fatma . Cuma atas sebab penyakit Wildan menolak apabila kami ingin nikahkan Wildan dengan Fatma walaupun Haji Adam dan Haji Aishah tidak kisah tentang hal ini mereka terima takdir Allah dengan hati yang terbuka '. Ucap ayahnya dengan nada sebak .

Hari pernikahan telah tiba . Jam menunjukkan tepat pukul 12 tengah hari tetapi pihak pengantin lelaki masih belum sampai . Tok kadi telah lama sampai . Kring kring telefon rumah berbunyi dan umminya Hajah Aishah menjawab . ' Ya Allah ' hanya sepatah kata keluar dari mulut umminya . 

Qayyum ditangkap atas tuduhan membunuh dan mengedar dadah . Selama ini dia hanya berpura-pura baik didepan ibunya untuk mendapatkan Fatma atas kepentingan dirinya . Kerana rakannya mencabarnya untuk mendapatkan perempuan yang alim . Dia menyahut cabaran itu dan jika cabaran itu berjaya dia akan mendapatkan sejumlah wang yang banyak . Qayyum lelaki bermata duitan . Sanggup mempergunakan Fatma untuk kesenangannya memperoleh wang dengan cara yang mudah . 

Puan Maimunah datang memohon maaf bagi pihak anaknya sambil menangis tersedu-sedu majlis pernikahan itu juga dibatalkan . Tiba tiba kedengaran dalam bilik Fatma seperti ada yang tidak kena . Ummi dan walid beristifar serentak . ' Astarfirullahhalazim Fatma ' . Melihatkan Fatma yang jatuh terkulai di lantai biliknya . Tetamu yang hadir tekejut melihat keadaan Fatma . Mereka cepat cepat menelefon ambulans .


Fatma dimasukkan ke hospital . Segala rahsianya dengan Wildan telah terbongkar . Namun doktor memberitahu yang penderma sudah ada cuma mereka memerlukan persetujuan dari walid dan umminya sahaja . Selesai urusan dengan doktor . Walid dan umminya melihat keaadan Fatma . Fatma masih tak sedarkan diri . Tiba tiba tangannya seperti bergerak gerak . 

' Ya Allah abang , Fatma dah sedar panggil doktor ' .
Ucap umminya dalam keadaan sebak . Doktor Jasmin datang memeriksa keaadan Fatma . Doktor Jasmin memberitahu yang Fatma perlu dibedah secepat mungkin kalau tidak Fatma akan lumpuh akibat kegagalan sistem badannya yang semakin lemah . Fatma dicucuk ubat tidur kerana pembedahan bakal dijalankan . Wildan masuk kedalam wad kecemasan . Dan buat pertama kali dia melihat wajah Fatma .

' Ya Allah , sungguh berseri wajahmu Fatma '
Monolog Wildan dalam hati . Kini Wildan dibaringkan di katil yang berasingan dan agak berdekatan . Ini memudahkan pemindahan buah pinggang dilalukan . Wildan juga dicucuk ubat tidur . Pembedahan memakan masa yang agak lama . Fatma tersedar dan dia memanggil walid dan umminya .

' Walid , ummi macam mana dengan Fatma ? ' ujar Fatma .
' Alhamdulillah sayang semuanya berjalan lancar . Dan ada hamba Allah telah mendermakan buah pinggangnya pada Fatma namun namanya dirahsiakan kami juga tidak tahu siapa '
kata Hajah Aishah umminya .
Setelah sebulan Fatma berada di hospital, Fatma dibenarkan pulang .

' Fatma , malam ini ikut walid dan ummi pergi rumah sahabat walid yang hari tu datang rumah kita . Mereka adakan kenduri arwah anaknya yang dah sebulan lebih meninggal '
ujar ummi sambil membasuh pinggan di singki . 

' Wildan ka ummi ? balas Fatma dengan riak muka terkejut . '
Ya sayang wildan , dia meninggal selepas seminggu kamu jalani pembedahan '
ujar ummi lagi .
' Kenapa ummi tak bagi tahu Fatma . Ummi dia lah orang yang selamatkan Fatma masa Fatma jatuh hari itu ' kata Fatma lagi .
' Kami tak nak Fatma risau sebab kami tahu Fatma yang suruh Wildan rahsiakan penyakit Fatma kan'
balas ummi . 
Apabila semua orang sudah pulang yang tinggal hanya keluarga Fatma sahaja .

' Adam aku nak kau datang rumah aku malam esok , ada benda yang nak dibincangkan '
ujar Haji Ismail .
' Insyaallah ' balas Haji Adam .
Malam itu seperti biasa Fatma akan membaca al quran sebelum tidur dan dia tertidur di atas tikar sejadah .

' Fatma , walaupun ana tak dapat memiliki anti, namun ana bahagia sebab secebis diri ana ada pada diri Fatma . Semoga Fatma jaga baik baik ya . ' kata wildan .

Fatma mengejar Wildan kerana dia masih tak faham kenapa Wildan berkata begitu . Namun bayang bayang itu hilang sekelip mata sejuruh itu Fatma terjaga dari tidur .
' Ya Allah , dia selalu muncul dalam mimpi aku ' kata Fatma dalam hati . 
Pada keesokkan harinya seperti yang diminta mereke tiga beranak sekali lagi bertandang kerumah agam Haji Ismail . 

' Sebenarnya aku suruh kamu semua datang sini sebab aku ada benda nak bagi tahu ' ujar Haji Ismail .
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)