-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

4 Julai 2013

Home » » Laskar Pelangi

Laskar Pelangi


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Hai 

Saya dah tengok cerita ni dua-tiga kali. Tak serik bah ^^ Before cerita ni disiarkan sebagai movie, saya dah jumpa novelnya, cumanya tak belilah tengok je. Biasanya kalau cerita dari novel ni memang insyaAllah dapat sambutan. Lama dah kot cerita ni, btw, takpe ilmu takde tarikh luput. :)


Apa menariknya movie Laskar Pelangi ni ?

Kisah dari novel dan seterusnya movie ni berkisarkan kehidupan kanak-kanak di Belitong. Bermula dengan dunia pendidikan di mana sebuah sekolah yang keurangan murid hendak ditutup namun tetap diteruskan akhirnya kerana murid yang terdaftar genap 10. Ke-sepuluh murid tersebut adalah para laskar pelangi kerana kegemaran mereka terhadap pelangi. Siapa saja mereka? Lintang adalah yang paling istimewa kerana kelebihan luar bisa yang dimilikinya namun Lintang akhirnya terpaksa berhenti sekolah kerana kesusahan keluarga setelah ayahnya meninggal.

Laskar pelangi berkisah perjuangan hidup kesepuluh anak ini menghidupkan cita-cita di antara kehidupan mereka yang berat. Manis meskipun berat. Merka juga lantang mempertahankan ilmu agama yang mereka pelajari meskipun masih tak banyak. Laskar Pelangi berhasil merubah secubit*betul ke ayat ni ? dunia pendidikan kita, merecharge semangat mereka yang lain untuk meraih ilmu insyaAllah.
Saya rekomen untuk semua orang tengok.. Sinopsis Laskar Pelangi ini hanya sekelumit kisah di dalam Laskar Pelangi. Nampak macam biasa-biasa je sinopsis saya yang tak berapa syiokk ni, nak tahu, meh tengok :)




Walaupun dah lamaaa. hoho nak imbau kenangan tengok movie ni masa kat sekolah dulu ^^

Thanks. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

  1. oww.. citer nie.. pernah tengok masa kursus kenegaraan prngkat negeri dulu.. sedih jga cite ni..

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)