-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

15 Julai 2013

Home » , » Fetih 1453

Fetih 1453

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Hai 


Jom bersedekah di bulan ramadan : MAKLUMAT UNTUK MENYUMBANG
Alhamdulillah3. So nak ajak korang tonton movie yang ni pulak. Fetih ni movie Turki tau bukan English. Sori sebab nak keluarkan video yang lama-lama je kan --' Hihi memang saya akui saya memang selalu ketinggalan bab-bab movie ni. Kat rumah tak yah cakapla memang takdek pun vcd movie-movie ni.
Btw, walaupun saya nak share cerita ni, tapi saya lebih prefer korang untuk baca novel sejarah Islam Sultan Muhammad Al-Fateh dulu. Sebab cerita dalam buku dan cerita dari movie ni secara base dan generalnya sama, tapi ada banyak jugakla yang lain. And for sure, sebab yang ni movie kan, so terhadla ceritanya. Dalam buku ni lebih detail dan menyeluruh dan lebih menyenangkan hati saya. eleh tetiba je kan. huhu Sebab ada part dalam movie ni yang saya kurang senang. Pandailah korang menilai sendiri. 
buku ni buku ni !
"KONSTANTINOPEL akan jatuh ke tangan seorang ketua yang baik, tentera yang baik, dan rakyat yang baik"

"Mengikut firasat saya yang dikurnikan Tuhan, bukan tuanku yang menawan Konstantinopel tetapi putera tuanku" -Syeikh Bayram
FULL link.
So ? best tau best tau ! Bila saya sebut Sultan Muhammad Al-Fatih for sure korang tahu insyaAllah. So cerita ni adalah kesinambungan sirah kehebatan dan kebanggaan Islam- Sultan Muhammad Al-Fateh.

"I'm not like the predecessors, I'm Sulatan Mehmet Han."
"Either i will conquer Istanbul or Istanbul will conquer me"

AllahAllahAllah.

Jazakallah. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

  1. tak pernah tengok filem turki. Nak try lah tgk citer ni..tq for sharing n selamat berpuasa =)

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)