-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

20 Jun 2015

Home » » Umat yang sakit

Umat yang sakit

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum. Bonjour  

Masa benar-benar mengubah zaman kanak-kanak kini, juga gejala sosial yang membiak-biak yang sukar sekali menujukkan penurunan positif.




Zaman tadika saya, yang saya tahu hanyalah main buayan dan main nyorok2 dan yang seangkatan dengannya. tapi kerana teknologi, media, dan persekitaran, zaman kanak-kanak itu semakin musnah ! tidakkk ! saya yang merasa betapa seronoknya zaman kanak-kanak dulu pula semakin annoyed dan geleng kepala saja memerhati tingkah anak-anak zaman sekarang.

Ada yang asyik dengan crush dan couple, dan pemandangan yang menyedihakan bagi saya adalah budak-budak hanya lebih kurang 2 tahun lebih dah sebati dengan phone. kalau setakat nangis sebab nak pegang phone, takpa juga, ini memang nak guna..main game, selfie dan sebaginya. macam lucu juga saya tujukan ini semua pada kanak-kanak yang mumayyiz pun belum. namun saya melihat sendiri di hadapan kanan kiri saya pemandangan aneh. aneh !

Pendapat saya, mereka sebenarnya tidak wajar sama sekali dilpeaskan dengan begitu mudah oleh ibu bapa untuk menggunkan gadget2 mahal serupa iphone, S3, Note2, Xperia dsb. kenit sangat adik manis tu. biarlah mereka dilepaskan bermain dan mengenal dunia luar berbanding hanya terkunci dengan alat-alat canggih itu ! penghujungnya akan banyak efek buruk. cthnya, seawal tadika dah pakai spec, communication dengan ibu bapa sendiri pun fail. lahai, kalau kemaruk game sangat bagilah nokia picit2 tu haa. itupun wujud masa saya darjah empat. 'fuyooo !' tu je yang keluar dari mulut saya waktu tu. oh sungguh kanak-kanak 1990+ :p maaf jika saya bercakap seolah-olah saya ada pengalaman mendidik anak sendirik. heh.

tidak semua perkara perlu didik dengan pengalaman. kita ada quran, dan sunnah dan dikurniakan otak yang geliga !
manfaatkan. timbalah ilmu. anak-anak yang kecil perlu dididik dan dipenuhi dalam dada mereka dengan ilmu agama dan cinta yang mendalam untuk membangunkan dan mewarisi ummah ini ! sehebat Nabi Muhammad! Para Sahabat ! sudah....aku merindui mereka...*nangestutupmuka*
sollu alannabi !

saya teringat pula entri ustaz Pahrol Mohamad Juoi tentang cinta.
mari baca ^^
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)