-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

4 Mei 2014

Home » , , » Ummu Salamah ; Wanita Jelita

Ummu Salamah ; Wanita Jelita

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Hindun binti Abi Umayyah Al-Mughirah bin 'Abdillah bin 'Umar bin Makhzum bin Yaqzhah bin Murrah Al-Qurasyiyyah Al-Makhzumiyyah RA. Beliau dikenali dengan nama Ummu Salamah. Seorang Ummul Mukminin yang berkeperibadian kuat, cantik, menawan serta mempunyai semangat jihad dan kesabaran dalam menghadapi cubaan, lebih-lebih lagi setelah berpisah dengan suami dan anak-anaknya. Berkat kematangan berfikir dan metepatan dalam mengambil keputusan, beliau mendapat kedudukan yang mulia di sisi Rasulullah SAW. Beliau seorang isteri yang penuh setia dan cinta kepada suaminya Abu Salamah 'Abdullah bin 'Abdil Asad bin Hilal bin 'Abdullah bin Umar bin Makhzum bin Yaqzhah bin Muurah bin Kaab Al-Makhzumi RA.  Dalam beratnya cubaan dan gangguan, mereka meninggalkan Mekah untuk berhijrah ke Habsyah, membawa keimanan. Di negeri inilah Ummu Salamah melahirkan anak-anaknya; Salmah, Umar, Durrah dan Zainab. Tatkala terdengar khabar tentang Islamnya penduduk Mekah, mereka pun kembali bersama kaum Muslimin. Ternyata semua itu berita hampa semata hingga mereka pun harus beranjak hijrah ke Madinah.


Pemergian Abu Salamah
Selang beberapa lama di Madinah, seruan perang Badar bergema. Abu Salamah RA masuk dalam barisan para sahabat yang terjun dalam kancah pertempuran. Begitu juga ketika perang Uhud berkobar, Abu Salamah RA berada di sana sehingga tercedera. Akibat luka-luka yang dideritainya, Abu Salmaah kembali ke hadapan Rabbnya. Tatkala terdengar khabar tentang Islam, mereka pun kembali bersama kaum Muslimin. melepaskan pemergian Abu Salamah pada bulan Jamadil Akhir tahun keempat Hijriyah dengan pilu. Beliau mengatakan; "Siapakah yang lebih baik bagiku melainkan Abu Salamah?". Berulang kali beliau mengucapkannya sehingga beliau mengucapkan doa yang diajarkan oleh kekasihnya, Abu Salamah, beberapa hari sebelum Abu Salamah meninggal. 

Ketika itu Tatkala terdengar khabar tentang Islam, mereka pun kembali bersama kaum Muslimin. berakata kepada suaminya, "Aku telah mendengar bahwa seorang wanita yang suaminya tiada, dan suaminya itu termasuk ahli syurga, kemudian dia tidak menikah lagi sepeninggalnya, Allah mengumpulkan mereka berdua di syurga. Mari kita saling berjanji agar engkau tidak menikah lagi sepeninggalku dan aku tidak akan menikah lagi sepeninggalmu." Mendengar perkataan isterinya, Abu Salamah  mengatakan, "Apakah engkau mahu taat kepadaku ?" Kata Ummu Salamah,"Ya". Abu Salamah berkata, "Kalau aku kelak tiada, menikahlah ! Ya Allah, beriknalah kepada Ummu Salamah sepeninggalku nanti, seorang yang lebih baik dariku, yang tak akan membuatnya berduka dan tidak akan menyakitinya."


Dilamar Insan Paling Mulia
Waktu terus berjalan. Ummu Salamah pun telah melalui waktu 'idahnya sepeninggal Abu Salamah. Datang seorang yang paling mulia setelah Rasulullah SAW, Abu Bakar RA untuk meminang Ummu Salamah, namun beliau menolaknya. Setelah itu, datang pula Umar Ibnu Al-Khattab RA, menawarkan pinangan pula ke hadapan Ummu Salamah. Kembali Ummu Salamah menyatakan penolakannya. Ternyata Allah SWT hendak menganugerahkan sesuatu yang lebih mulia daripada semua itu. Datanglah Rasulullah SAW kepada Ummu SalamahRA, mebuka pintu baginya untuk memasuki rumah tangga Nubuwwah. Ummu Salamah RA menjawab tawaran itu, Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku adalah wanita yang sudah cukup berumur, dan aku meliki anak-anak yatim, lagi pula aku wanita yang sangat cemburu." Dari balik tabir, Rasulullah SAW menanggapi, "Adapun masalah umur, sesungguhnya aku lebih tua daripadamu. Ada pun anak-anak, maka Allah akan mencukupinya. Sedangkan cemburumu, maka aku akan berdoa kepada Allah agar Allah menghilangkannya."

Tak ada lagi yang memberatkan Ummu Salamah untuk menyambut huluran tangan Rasulullah SAW. Bulan Syawal tahun keempat setelah hijrah adalah saat-saat yang indah bagi Ummu Salamah RA, mengawali hidupnya di samping seorang yang paling mulia iaitu Rasulullah SAW. Berita tentang kecantikan Ummu Salamah sempat meletupkan kecemburuan Saidatina Aisyah RA. Ketika itu Saidatina Aisyah RA sangat bersedih. Dia menahan diri sehingga memiliki kesempatan melihat Ummu Salamah RA. Tatkala datang kesempatan itu, 'Aisyah melihat kecantikan Ummu Salamah berkali lipat dari gambaran yang sampai kepadanya. Dia beritahukan hal itu kepada Hafsah RA. Hafsah pun menjawab, "Tidak, demi Allah, itu tidak lain hanya kerana kecemburuanmu sahaja. Dia tidalah seperti yang kau katakan, namuan dia memang cantik." Aisyah un mengisahkan, "Setelah itu, aku sempat melihatnya lagi dan dia memang seperti yang dikatakan oleh Hafsah."


Perjanjian Hudaibiyah
Ummu Salamah melalui rentetan kehidupannya bersama Rasulullah SAW. Salah satu peristiwa yang dialamainya adalah ketika Perjanjian Hudaibiyah. Ummu Salamah turut menyertai perjalanan umat Islam bersama Nabi Muhammad untuk menunaikan Umrah di Mekah. Namun, setibanya merka di Dzul hulaifah untuk berihram, kaum Musyrikin Quraisy menghalang kaum Muslimin. Dari peristiwa ini tercetuslah peristiwa perjanjian Hudaibiyah. Perjanjian itu antaranya berisi larangan terhadap kaum muslimin untuk memasuki Mekah sehingga tahun depannya. Betapa kecewanya para sahabat dan kaum muslimin pada ketika itu.
Setelah menyelesaikan penulisan perjanjian itu, Rasulullah SAW pun memerintahkan kepada para sahabat,"Bangkitlah ! Sembelihlah haiwan kalian, kemudian bercukurlah !" 

Namun tidak satu pun daripada mereka yang bangkit. Rasulullah SAW mengulangi perintahnya buat kali  yang ketiga, namun tidak ada yang berganjak. Kemudian Rasulullah SAW menemui Ummu Salamah RA dan menceritakan apa yang terjadi. Ummu Salamah pun memberikan cadangan kepada beliau, "Wahai Rasulullah SAW, apakah engkau ingin agar mereka melakukannya ? Bangkitlah, jangan berbicara pada sesiapapun hingga engkau menyembelih haiwan dan memanggil seorang untuk mencukur rambutmu."
Rasulullah SAW berdiri, kemudian segera melaksanakan usulan Ummu Salamah RA. Seketika itu juga, para sahabat yang melihat Rasulullah SAW menyembelih haiwannya dan menyuruh seseorang untuk mencukur rambutnya serta-merta bangkit untuk memotong haiwan sembelihan mereka dan saling mencukur rambut. 


Menjulang Ilmu
Semenjak bersama Abu Salamah RA, Ummu Salamah RA banyak mempelajari ilmu. Terlebih lagi setelah berada dalam naungan Rasulullah SAW, di bawah bimbingan nubuwwah dan juga puteri Nabi, Fatimah RA; Ummu Salamah mendulang ilmu, menyampaikan ilmu sehingga bertaburanlah riwayat darinya. Tercatat deretan panjang nama-nama ulma besar dari generasi terdahulu yang mengambil ilmu darinya. Dia termasuk fuqaha dari kalangan sahabiyah. Ummu Salamah RA telah melalui rentang masa panjang hidupnya dengan menebarkan banyak manfaat sewaktu pemerintahan Khalifah Yazid bin Muawiyah. Pada masa inilah terjadi pembunuhan cucu-cucu Rasulullah SAW, Al-Hasan bin Ali bin Abi Thalib RA. Ummu Salamah sangat berduka mendengar berita itu. Dia benar-benar berasakan kepiluan. Tidak lama setelah itu, Ummu Salamah kembali menghadap Rabb tercinta. 
Tercatat peristiwa itu pada tahun ke-61 setelah hijrah.


Jazakallah. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)