-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

3 Ogos 2013

Home » , , , » Kemeriahan Ramadan Mubarak di Masjid

Kemeriahan Ramadan Mubarak di Masjid

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM


Assalamualaikum. Hai 

Lebih seminggu tak update blog ni. *peluk blog ketatketat*. Apa boleh buat kalau wifi labih seminggu takdek kan. Memang agak susah takde kemudahan wifi ni kat asrama sebab lecturer bagi homeworks, latihan semuanya melalui fb. so ? tak boleh bukak fb adalah sesuatu yang sangat susah lagi menyusahkan. well, no can do lah. Alhamdulillah sampai pun rumah semalam untuk merasai sambutan hari Aidilfitri kat kampung nan indah permai ni. Alhamdulillah3. :)
Nak ceritalah sikit kegembiraan saya sambut Ramadan sepanjang kat MFI (Malaysia France Institute). Uwahh hidup dekat dengan Masjid yang sangat aktif ternyata sungguh membahagiakan jiwa rohani hina dina ini yang dahagakan ilmu dan bimbingan agama. AllahAllahAllah. Memang tak sia-sia langsung kalau saya berpeluh-peluh tiap hari pergi balik masjid dari maghrib sampai habis terawikh. *excitedexcited*


Majlis Ilmu
Masjid As-Solihin, Bangi hampir tiap-tiap hari ada majlis ilmu. Means ada je tazkirah dari penceramah-pencermah jemputan especially lepas je 15 Ramadan. Memang hari-harilah ada tazkirah before or after terawikh. Ahaa masa tu barulah kita kena sedar betapa ruginya kalau dengar or tenung je wajah suci penceramah tanpa rakam atau catat apa-apa. Kita kena sedar dan ingat, ilmu tu takkan lekat 100% kalau kita setakat mendengar sahaja. Tulis dan catat. memang tak rugi pung. ^^


Buka Puasa
Alhamdulillah hampir setiap hari saya pergi berbuka kat masjid As-Solihin nan permai itu berbuka dengan orang-orang qoryah teras jernang yang ramah dan baik belaka. Ada gak moreh, and sahur untuk 10 malam terakhir. Kelas gitu. haa tapi yang pentingnya di sini ialah kita kenalah jaga niat kita supaya tak terpesong datang masjid semata-mata nak makan ye. uhuu salah tu. Kadang-kadang ada program jelajah masjid yang penuh masjid dengan orang dari kawasan lain + meriahkan suasana. Allahh. ya Ramadan :')
(gambar takde amek so korang bayangkan kat sini susana masjid yang penuh dengan Muslimin)
ni haa siap ada page fb pun --https://www.facebook.com/pages/Masjid-As-Solihin-Kg-Teras-Jernang-Bangi/108613845838856
Masjid As-Solihin Kg, Teras Jernang. *credit : Monsieur Google.*

10 malam terakhir
Yang ni part paling menarik dan peluang keemasan untuk semua penduduk berdekatan. But dukacita bagi saya yang langsung tak dapat nak join program-program yang ..subhanallah bagus-bagus. rasa beremang :') bermula Ramadan Kareem ke-20, dah start program untuk kejar Lailatul-Qadr. Penduduk tidur situ and awal pagi bangun sama untuk buat solat sunat tahajajjud, sunat tasbih, tafakur, zikir dan muhasabah dan sahur serta solat subuh berjemaah. Menarik tak menarik kan. Yang saya tertarik lebih tang solat sunat Tasbih tu. Aduhaduhh saya tak pernah buat sekalipun and teringin nak buat sangatsangatsangat. Tapi kamikami dah nak balikpun and dah sibuk dengan kerja dan sebagainya. so ? tahajjud and lain-lain sendiriklah kat bilik. T_T . Perasaan yang berbeza bila kita boleh buat datang sendirik rumah Allah dan bila kita buat nafsi-nafsi(sendirik2) kat bilik. hm. Again, no can do. 
Sabda Rasulullah SAW kepada bapa saudaranya Abbas bin Abdul Muthallib:

“Wahai Abbas bapa saudaraku, Aku ingin memberikan padamu, aku benar-benar mencintaimu, aku ingin engkau melakukan -sepuluh sifat- jika engkau melakukannya Allah akan mengampuni dosamu, baik yang pertama dan terakhir, yang terdahulu dan yang baru, yang tidak sengaja maupun yang disengaja, yang kecil maupun yang besar, yang tersembunyi maupun yang terang-terangan. Sepuluh sifat adalah: Engkau melaksankan solat empat rakaat; engkau baca dalam setiap rakaat Al-Fatihah dan surah, apabila engkau selesai membacanya di rakaat pertama dan engkau masih berdiri, mka ucapkanlah: Subhanallah Walhamdulillah Walaa Ilaaha Ilallah Wallahu Akbar 15 kali, Kemudian rukuklah dan bacalah doa tersebut 10 kali ketika sedang rukuk, kemudian sujudlah dan bacalah doa tersebut 10 kali ketika sujud, kemudian bangkitlah dari sujud dan bacalah 10 kali kemudian sujudlah dan bacalah 10 kali kemudian bangkitlah dari sujud dan bacalah 10 kali. Itulah 75 kali dalam setiap rakaat, dan lakukanlah hal tersebut pada empat rakaat. Jika engkau sanggup untuk melakukannya satu kali dalam setiap hari, maka lakukanlah, jika tidak, maka lakukanlah satu kali seminggu, jika tidak maka lakukanlah sebulan sekali, jika tidak maka lakukanlah sekali dalam setahun dan jika tidak maka lakukanlah sekali dalam seumur hidupmu”
[H.R. Abu Daud]
Nanti insyaAllah saya cerita pulak kelebihan dan cara melaksanakan solat sunat terawikh. :) InsyaAllah ye.
berbuka dengan roomate. ni belum bulan ramadan lagi pun. thihii

Lepas je 15 Ramadan, saya pergi mana-mana such as pergi masjid india *series tak suka pegi situ--'*, supermarket or else lah, dah boleh dengar lagu raya . Haishh . Saya tak pasti pendapat orang lain tentang ni, but on my own opinionlah, better kalau bukak alunan yat-Quran. Bukak lagu raya dpat hepi je. ^^ Awk yang bukak dapat pahala, hati tenang, tambah lagi pahala semua orang yang mendengar. AllahAllahh. Tak susah nak tambah pahala dalam bulan Ramadan tau. So jomla kita rebut selagi Ramadan masih berbaki ni. yokyok bangun tahajjud !


Jazakallah. Moga bermanfaat walau sikit. kbai ! !
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

4 ulasan :

  1. allahuakbar.. best nye.. btw, tempat saya sendiri surau berhampiran rumah saya pon sangat aktif time bulan ramadhan, lps taraweh ada tazkirah, qiamullail bagai. bukak pose.. nak sponsor berbuka pose.. hee...ramai jugak yg join

    BalasPadam
  2. dekat sini pun ada solat sunat tasbih khas untuk muslimat, nak pergi tapiiiii sebab kerja, dah terbantut. T.T

    BalasPadam
  3. @NurainSuperr wahh ye ke..tulah sedih je x dpt join

    BalasPadam
  4. @Zulaiqa@Prof wahh.. barulah terasa meriahnya ramadan kann ^^

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)