-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

8 Oktober 2019

Home » , , , » Part Time Promoter di Parkson

Part Time Promoter di Parkson

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum. Bonjour !
Alhamdulillah, segala rasa positif dan segala benefit yang saya dapat sepanjang bekerja ni adalah untuk dikongsi bagi manfaat bersama terutama yang nak kerja part time juga.

Sem akhir (sem lapan) di kampus bermula, maka bermulalah saya cari kerja part time memandangkan saya dah ada sang kancil(beliau adalah sejenis kereta ya bukan haiwan tunggangan). Setelah beberapa attempt, alhamdulillah, melalui aplikasi android indeed, saya dapat kerja sebagai promoter/sales assistant di Parkson IOI City Mall. Sebelum kerja sini, lebih dua tahun saya tak jejak ioi city mall ni sedangkan rata-rata student uniten pergi mall ni, 1 atau 2 minggu sekali atau at least sekali sebulan, hamekkk.  Saya pening, sakit kaki, dan semua ada bila masuk mall besar-besar. anda ingat saya ada masa untuk sakit kepala?
Namun...kena jugak survive sakit kepala dalam mall ni demi duit kocek tambahan final year. agituh.

Hari pertama kerja, saya sesat cari parking, sesat cari parkson, sesat cari department saya, sesat cari tesco masa rehat, sesat kiri, sesat kanan, tawaf atas bawah, ya ampunnn, macam rusa masuk kampung. kalau kaki manusia ni ibarat kaki anak patung, insyaAllah dah tanggal tengah jalan dah kaki saya, pastu tak tahu boleh pasang balik ke tak. Allahu.

bayangkan pusing mall sebesar ini atas bawah hujung ke hujung. belum cite lupa parking kat mana, eh tawaf tempat parking pulaaak. aiseyy semput nak cite. so let's skip it.

Image result for parkson ioi city mall putrajaya
Parkson IOI City Mall, Putrajaya [kredit]

Saya bekerja di department kanak-kanak; brand pakaian kanak-kanak dan remaja; O’Kayce (Desoir Fashion Sdn. Bhd.). (Untuk pengetahuan semua, brand ni dah takda lagi di ioi city mall sekarang, dah tutup). Brand dah ok, pakaian yang dijual pun takda masalah aurat ke apa (baju budak kan), gaji ok, yang paling patut disyukuri adalah suasana bekerja, partner, dan bos yang baik, alhamdulillah.

Masa tu uniform promoter parkson adalah : Tudung putih, kemeja/t-shirt hitam kosong, seluar slack hitam.

Alhamdulillah fizikal saya yang kecik aje ni, memudahkan persediaan uniform yang paling menutup aurat, cuma keselesaanlah kena sabar sikit..perempuan bertudung mana je yang suka kena masukkan tudung kat dalam baju ? Nasib tak kena masukkan baju kat dalam seluar (tuck-in) *gulpp. Baju, tudung, seluar dapat RM5 je setiap sehelai kat pasar malam di Bangi Seksyen 4 (kalau tak silap emori saya) selepas mencari hingga berpeluh sedulang. tudia hangpaa.

maafkan lembaga putih hitam tersebut

GAJI

  • Full time : 1200+- (basic)
    Kalau campur OT (overtime), public holiday, = +-Rm1300-1500/month)
  • Part time : RM5-7/jam
    Total gaji part timer sebulan ? : bergantung kepada berapa banyak jam masuk kerja. average gaji saya yang selalu masuk 4 jam ni, 480/bulan. Paling banyak pernah dapat Rm500+. 

Fasal gaji ni, bergantung kepada brand, berapa mereka nak beri. Tanya betul-betul pasal gaji ni, jangan sampai bos main gaji pulak, bukan tak ada brand yang main gaji pekerja ni ya. Kalau full time, pastikan boss anda beri slip gaji, itu adalah hak pekerja. (slip haji, biasanya pekerja sepenuh masa sahaja ada, yang separuh masa saya tak pasti sebab saya takda)
Gaji saya ? RM6/jam walaupun dalam iklan kata nak bagi rm7/jam (har har har). Takpelah, disebabkan ramai kawan-kawan part time di brand berdekatan saya; boss diorang bagi bagi rm5-rm5.50 je berbanding rm6, jadi saya malaih nak banyak cerita. Bos pun tak ada reply bila saya tanya, tapi beliau sangat baik, another reason saya malas nak pertikaikan. Dapat kerja pun, alhamdulillah.

SHIFT

Shift bekerja di Parkson ada 4
  1. FULL : 9.40am – 10.00pm
    10jam + 2 jam (2 kali) rehat
  2. MORNING : 9.40am – 6.30pm
    7 jam + 1 jam (1 kali) rehat
  3. AFTERNOON a.k.a Noon : 1.00pm – 10.00pm
    7 jam + 1 jam (1 kali) rehat
  4. 4 JAM : 6.00pm – 10.00pm
    4 jam, tiada rehat
Biasanya shift 4 jam hanya untuk pekerja part time. Jadual saya hari-hari masuk kerja jam 6-10pm sahaja. Satu hari offday (khamis), dan hari sabtu sahaja saya masuk kerja shift 8jam; morning/noon. Kalau saya ada program pagi ke, saya minta boss untuk masuk noon (8jam), dan sebaliknya. Boss saya biasanya tiada masalah.

CUTI

Sebagai pekerja part time, dan dapat bos yang baik, saya sangat mudah nak mintak cuti, tak payah nak isi borang bagai. Bila saya nak minta cuti sebab ada program wajib, kelas ganti, atau kenduri etc, saya cuma perlu WhatsApp boss je beritahu nak cuti tarikh apa, sebab apa, etc. Ataupun, saya minta tukar offday (hari cuti) saya sahaja, biasanya boss tak banyak cerita, dia akan reply ok sahaja. Yang penting, 'kena cara' nak minta cuti tu kan.

Tapi bukan semua pekerja part time brand-brand lain bernasib baik macam saya, ada je yang susah sangat supervisor/boss nak faham yang dia tu full time student, bukannya full time bekerja. Nak minta cuti sebab program ke apa susah beno. Allahu..

SUASANA BEKERJA. 

penat ke ?

Target asal saya untuk kerja hanyalah sebulan(sepanjang cuti sem, iya saya tak balik bercuti langsung!), tapi akhirnya sampai 4 bulan saya kerja (sampai naik sem dan dah nak final exam, amboih syok sampai terlajak-lajak) kalau saya tak tahan sebab penat dsb, saya takkan kerja lama, tapi perancangan Allah melebihi segalanya. Kerja parkson ni tak sepenat bekerja di kedai satu branding, (contohnya; butik, kedai makan, padini, etc), bosan & penatnya mungkin 2 kali ganda (saya dah pernah kerja butik) terutama bila ramai pelanggan. 

Di parkson boleh pegang telefon bimbit, tapi tak boleh main phone ya. Time dah takda kerja tu, bolehkan je nak guna a.k.a main phone tapi selepas semua kerja siap. Kerja mesti siap dulu sebab itu tanggungjawab kita dan berhati-hati daripada dirampas.  kalau kena rampai sebulan dia tak pulang tau. Menangis bucu katil nanti. Masa terluangnya sangat banyak ya ampun.. kalau baca buku, insyaAllah berlambak boleh habiskan. but, its a no no, peraturan kata nggak bisa ya.

Saya bekerja part time tetapi ketika tu masih berstatus sebagai full time student uniten, yes, student dari kampus lain pun ada, dan semua student adalah part timer (of course); UPM, UIA, MSU dan lain-lain. Most workers adalah Malay, then Indian and the least adalah Chinese.

member fyp upm yang segak ! 
member makan meggie sama2 masa rehat
sebab tak cukup duit ! lol
 
adik mira promoter brand sebelah
                            
                       


Pergaulan sesama pekerja pula agak terbuka, terutamanya sesama promoter. Pandangan saya terhadap mereka sangat berbeza. Saya anggap mereka sebagai sahabat dan dalam masa yang sama; sebagai mad’u yang sangat saya kasihi. Ya, dengan siapapun kita bergaul, teruk manapun bahasa, akhlak, dan apa sahaja adanya mereka, tiada siapapun yang berhak menghukum. Bersangka baiklah. Bersama mereka setiap hari; tutur kata dan akhlak saya, sangat perlu saya jaga dan berhati-hati (kecuali mereka yang dalam gambar. mereka sangat-sangat baik budi bahasanya, insyaAllah ^^, Biarlah sebesar zarah pun masa saya di sana bersama-sama sahabat-sahabat parkson yang pelbagai latar-belakang; ada manfaatnya untuk saham akhirat saya, sekarang atau kemudian hari. insyaAllah.

JADUAL KERJA V/s KOMITMEN PADA KAMPUS : AKADEMIK & PERSATUAN

Sem akhir menjadikan jadual saya banyak lompong, jadi masa yang selebihnya harus digunakan dengan baik untuk persiapan projek tahun akhir a.k.a FYP (final year project) selain komitmen-komitmen lain, dan selebihnya saya spend pada waktu bekerja saya (^^,v)

Boss buat jadual melalui jadual kelas saya, supaya tak kacau jadual akademik saya. Bulan terakhir saya kerja, Januari 2019 saya banyak masuk kerja lebih masa (overtime a.k.a OT) atas sebab-sebab tertentu. Sebelum tu, saya hanya masuk shift 4 jam sahaja, tapi waktu ni; hari-hari lepas je kelas saya tamat jam 12pm/1pm, saya terus balik rumah sewa, bersiap, dan masuk kerja. Saya masuk kerja dalam pukul 3-3.30pm (habis kelas biasanya jam 12/1pm) dan dalam pengetahuan boss.


Jadual sem akhir saya. Amacam ? sikit ke sikit kelasnya ?
petang setel homework & fyp progress, malam pi kegheja

Sepanjang kerja, komitmen saya pada taklifan (jawatan) saya dalam persatuan di kampus, tak begitu bermasalah, yang bermasalah adalah komitmen saya pada usrah yang saya bawa (usrah yang saya menjadi naqibahnya). Saya boleh kira dengan jari berapa kali sahaja saya hadir/ada sepanjang usrah berlangsung ! Allah..hanya Allah yang tahu segunung perasaan bersalah pada partner naqibah saya yang sebenarnya lebih busy, dan adik-adik usrah tersayang.  Serba salah hingga menangih selaut cina selatan pun, saya tak dapat nak tebus apa-apa.

Syukur, saya dikelilingi sahabat-sahabat yang baik dan dirahmati Allah saya doakan, insyaAllah. Saya tak dapat explain sebab apa saya perlu kerja, berpenat, dsb sedangkan saya ada pilihan untuk fokus komitmen kampus dan persatuan sahaja. Saya sentiasa berharap sahabat-sahabat bersangka baik dengan saya, itu sudah cukup baik.

Allah.
Alhamdulillah atas ruang dan peluang ini.

PESANAN KHAS
kalau ada yang buat part time mahupun full time juga kat parkson, survey dulu, dan pilihlah brand yang boleh tolerate gaji dan cuti dengan baik, selain dari barang apa yang korang kena promote dan jual. Kalau baju, carilah yang tak menyebabkan korang kena subahat jual baju seksi meksi ya, sekian.  

.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

8 ulasan :

  1. Terbaik !!! Sangat membantu !

    BalasPadam
  2. Hi.. gaji part time awak rm480-500/m ditolak epf/socso tk ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi, awak sorry lambat reply. gaji part timer tak tolak epf socso. hanya full time ada epf socso:))

      Padam
  3. Kalau mcm awk bekerja kena bayar parking krta mhl x? Ke dia ada kira rate lain untk pkrja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi, maaf baru baca. Parking basement ada parking untuk staff, dia panggil 'season pass'. sebulan RM80+- (saya tak pasti harga sekarang). Tapi hampir semua part timer parking dekat hotel Palm Garden; Free tapi kena melintas jalan besar dan jalan kaki jauh sikit je. tapi worth berbanding bayar parking mahal :)

      Padam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum hi, blh bgi tips x ..mcm mn nk naik sales kat situ...if ad saingan barang sama brand lain 🥺

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)