-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

16 Oktober 2017

Home » Hamka - Peribadi

Hamka - Peribadi

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum.

Kupasan poin penting dari buku:
Hamka - Peribadi 


Point-point penting
Bebanmu akan berat . Jiwamu harus kuat . Tapi aku percaya langkahmu akan jaya. Kuatkan peribadimu

Intro
20 ekor kerbau yg sama gemuk pedati , sama kuat dan sama pula kepandaianya menghela pedati tentu harganya tidak jauh berbeza. Akan tetapi 20 orang manusia yg sama tingginya, sama kuatnya belum tentu sama "harganya". Sebab bagi kerbau tubuhnya sahaja saja yang berharaga. Bagi manusia adalah peribadinya.


1. Daya tarik
 daya dapat dipelajari dengan pergaulan yang luas dan ada juga kerana dipusakai , pendidikan ibu bapa , sekolah , teman sejawat , dan linkungan masyarakat.

2. Cerdik
peribadi orang yang cerdas nyata pada cara mengeluarkan kata-kata mengunakan fikiran , perasaam , berfikir tersusun , bermanthik .

3. Menimbang rasa(empati)
perlu ada rasa bagaimana orang lain juga merasa. Jangan fikirkan masalah kita sahaja yang perlu didengari tapai tidak masalah orang lain.

4. Berani

- Peribadi yang berani adalah yang sanggup menghadapai segala kesulitan atau bahaya dengan tidak kehilangan akal.
- Tanda berani adalah sikap tenang dan tidak gugup, sehebat apapun pihak yang dihadapinya
- Takut gagal adalah gagal yang sejati. takut mati adlah mati sbelum mati . Hidup adalah gerak dan gerak adalah maju , berjuang dan naik, jatuh lalu naik lagi.
- Menagkui kelemahan diri adalah tangga untuk kesempurnaan diri
- Barangsiapa tidak sanggup atau tidak berani menguasi diri , jangan harap akan sanggup menguasai orang lain. keberanian adalah kesanggupan berkelahi dengan hawa nafsu

5. Bijaksana
- Timbulnya kebijaksanaan adalah kernan ilmu , ketetapan hati dan kerana meletakkan sesuatu pada tempatnya , serta menilik sesuatu menurut harganya. orang yang bijaksana tepat pandangannya, jauh pandangannya dan baik tafsirnya.

"Kurang cerdas dapat diperbaiki dengan belajar , kurang cekap dapat dihilangkan dengan pengalaman. tetapi kurang jujur , sulit memperbaikinya,"


6. Baik pandangan
 - Jika menginginkan peribadi yang kuat , pandanglah alam dengan segala keindahnanya dan berusahalah menegakkan kebajikan . Penyakit muram dan memandang buruk adalah sikap pesimistis yang sangat berbahaya bagi diri sendiri. penyakit turunan dari hal itu sangat banyak, di antaranya benci dan dengki. dan itulah pangkal sakit jiwa yang sulit diubati dan runtuhlah peribadi .


7. Tahu diri
- Erti lain tawadhuk
- Kita menyedari kedudukan kita yang sebenarnya sehingga tidak sombong dan tidak pula rendah diri.Jadi bukanlah merendahkan diri sebagaimana yang dikira orang.
- Orang yg mengangkat dirinya lebih dari yang semestinya ,membesar-besarkan diri , tidak jujur dan sebagainya nescaya dalam waktu yang tidak berapa lama yang akan kelihatan kebodohan atau kelemahannya.

8. Kesihatan tubuh
- Jagalah kesihatan.. Jika terdapat kekurangan pada tubuh,janganlah putus asa membangun peribadi yang sejati iaitu jiwa itu sendiri. Dalam waktu yg sedemikian itu, haruslah kita ingat bahwa kita datang ke dunia ini semata-mata bukan untuk berlagak. Apalah ertinya gagahgahahan tubuh jika jiwa kosong

"Hadapkan perhatian kepada jiwa , tegakkan sempurna budi utama , dengan jiwamu dengan tubuh , engkau akan sempurna menjadi insan"

9. Bijak dalam berbicara
- Lidah wakil kebatinan kita. ia menunjjukaan kecerdasan fikiran , kedalaman pemahaman dan penelitian , dan banyak pengalaman.Bagaimanapun gagah atau manisnya seseorang , berapa pun banyaknya ilmu yang dimiliki, jika lidahnya kelu , apalah jadinya!
- Banyak berkata-kata mencjkup 3 hal - perasaanyg halus, kefasihan berbicara dan kekayaan bahasa
- Sedikit-sedikit perkataan adalah sedikit tetapi bermanfaat daripada banyak bicara , tetapi kosong
- Kata-kata yg keluar dari hati akan masuk pula kedalam hati. Akan tetapi, kata-kata yang keluar dari hanya mulut tidaklah sampai hati, hanya sampai ke telinga.

10. Percaya kepada diri sendiri
- Orang yang mempercayai diri sendiri adalah orang yang merdeka sejati. Bukan orang lain yang menentukan ini salah , ini baik , ini buruk melainkan kemerdekaan dan kepercayaan kepada diri sendiri yang menentukan peratuan itu. Orang lain tidak perlu cemas atau takut kerana jiwa yang bebas itu sentiasa mengejar kebenaran

Point tambahan
Perkara yang menguatkan peribadi
1. Memiliki tujuan
2. Keinginan bekerja
3. Rasa wajib
4. Pengaruh agama dan iman
5. Pengaruh solat dan ibadah

Yang melemahkan peribadi
1. Menjadi bayang-bayang orang lain
2. Ikatan adat-lama pusaka-usang
3. Hamba kitab
4. Tidak tentu arah
5. Benalu


Terdapat banyak kata-kata yang menarik dan puitis yang boleh dijadikan iktibar.

Antaranya:
1. Takut gagal adalah gagal sejati.
2. Takut mati adalah mati sebelum mati.
3. Hidup itu adalah gerak dan gerak itu ialah maju, berjuang dan naik dan jatuh dan naik lagi.
4. Kita tidak tahu apa yang akan terjadi besok, sebab itu kita tidak ada tempuh yang harus terbuang.
5. Sebagai bangsa, dahulu kita berjuang mempertahankan kemerdekaan, dan setelah diakui kemerdekaan itu kita berjuang mengisinya, supaya bangsa dan negara kita berdiri, dan hidup terus.
6. Apabila perjuangan telah berhenti, apabila kesulitan tidak ada lagi, apabila kita sudah puas saja dengan apa yang ada, ertinya matilah negara kita dan kita sendiri.
7. Dengan keberanian menempuh kesukaran, orang hendak melihat peribadi kita.
8. Mencari kemenangan bukanlah mudah; beranikanlah diri tertawa pada waktu "kematian angin", sebagai tertawa pada waktu dihembuskan angin beranilah dan kumpulkanlah kekuatan pada waktu gagal untuk tegak dan melompat sekali lagi, dengan lompat yang lebih keras, sehingga orang yang tadinya tertawa melihat kita jatuh, bertukar menjadi takjub





Boleh dapatkan dari Bookcafe

.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

1 ulasan :

  1. mashaAllah, sangat bermanfaat sis! terima kasih atas perkongsiannya

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)