-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

2 Februari 2016

Home » , , , , » Didikan dari Rabbi

Didikan dari Rabbi

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaikum earthlings !
Jika kau ragu dan merasa berat pabila dipilih menyertai nadwah, usrah, naqibah, daurah, jaulah, dan segala jenis tanggungjawab dan kem tarbiyah. aku ibarat ingin berkongsi seluruh rasa yang tidak kadang tidak terluah kepadamu. Allah...rasa yang manis sekali. seluruh tubuh, akal, dan hatiku tidak puas mengukir senyum kerana rasa terima kasihku ini yang tidak keluaq dari hati.

Pengalamanku mengikuti kem tarbiyah dan kempimpinan, tidaklah begitu banyak dan 'wawwww' atau 'pehhhhh' sehingga boleh menjadikan orang yang mendengar ceritaku berasa kagum atau merasa keseronokan apa yang aku rasa.  tapi yang sedikit itulah kesannya agak dahsyat. aku tak boleh lupa kot setiap aktiviti dan modul2 dalam kem-kem atau majlis ilmu yang pegi. (hendaknyalahh)  yang semestinya telahpun menyentap dan menepuk nampar bahu pipi dahi telinga etc. juga membuka kelopak mataku yang selama ni sepet (omaa ini tak betul !) ok.  aku tulis macam nak tulis cerpen untuk dihantar ke majalah dewan siswa. lol -.-

Pengalaman dipilih menjadi mas'ulah (penghuluwati) dalam salah satu kem yang aku sertai menjadikan aku sungguh........stress~~ tujuan aku yang benar-benar ingin menimba ilmu tetiba menjadi agak ralit, dan aku makin hilang semangat. hanya kerana aku tidak yakin yang aku boleh jadi pemimpin yang baik. namun syukuuur. Allah menguji dengan kemampuan kita. Ianya adalah kepercayaan dan peluang yang mungkin aku takkan dapat lagi lain kali.

Sudahnya, sem ini menjadi sem aku melatih diriku dengan kepimpinan. sebab ingatkan lepas jadi penghuluwati dalam kem tu aku bebas babas dah, rupanya enggak sihh. segala macam jenis bentuk kepimpinan aku kena train. kali ni, praktikal. bukan sekadar teori dalam pembawakan usrah atau dalam silibus-silibus subjek agama, tapi ini betul-betul !, praktikal.


DAKWAH & TARBIAH

Term-term yang dahulunya agak asing bagi aku, kini dah semakin meresap dalam nadi aku. nadi yang memungkinkan aku bernafas sebagai seorang muslim yang berjuang di jalan Allah. Allahhh. (yang juga memaksa aku untuk terus belajar dan luaskan ilmu Tuhan yang sememangnya mendekatkan diri dengan Tuhan ini.) subhanallah.

Zaman sekolah memang mantap tarbiahnya sehingga berjaya menyentuh hati ramai penuntutnya. dengan kata lain, dakwah dan tarbiah di sekolah ini praktikal, tetapi lebih tertutup. sasarannya lebih khusus. namun, di sini di universiti kita berjuang dengan diri sendiri. untuk orang macam aku yang belajar di kampus yang kurang bi'ah islamiknya, yang memang bukan universiti yang ada course khusus dalam agama, ianya adalah cabaran. rasa syukur itu datang bila kita sedar kita adalah yang terpilih. lebih banyak dan luas konsep dakwah dan tarbiah ini yang semakin mendapat tempat dalam hatiku.

Susahnya nak bawak nama islam ni memang langsung tak sama di saat duduk dalam bi'ah yang solehah. bi'ah seperti yang aku dapat masa kat sekolah lower form aku, smakj. stage pertama kurang bi'ah solehah yang aku lalui adalah di sekolah aku masa form 4 form 5. SM Sains Muar (samura). memandangkan samura bukanlah sekolah agama (oh oh obviously), cabaran nak bawak dan sampaikan memang agak mencabar. namun penerimaan mereka masa aku form 5 juga mengagumkan ! dan kini di sini, di uniten bersama sahabat ikhwah dan akhawat yang aku tak pernah nampak diorang mengeluh buat kerja islam ni.

Satu je. mereka ni sebelum bawak islam kat sini dan di asah diberi kefahaman kenapa, untuk apa, dapat apa kita semua buat menda ni. menda yang memang kalau orang tengok dan nilai luarannya memang nampak penat dan payah sungguh lah senang cite. nama pun buat kerja agama, cariklah tang mana yang mudahnya.

Dan kefahaman dan keyakinanlah yang menjadikan team dakwah ini satu medan yang tidak memenatkan malah terlalu menggembirakan buat pencinta-pencinta syahid.
Allah.. *kesat ayaq mata*

Mereka yakin dengan janji Allah ini;
"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongMu dan meneguhkan kedudunkamu."
[Muhammad : 7]
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. "
[At-Taubah 9 : 41]

aku petik bait-bait indah ini, sebagai salah satu pencambah semangatku.
Allah ma'ana :)

Syekh Abdul Qadir Al-Jailani dalam Fath Ar-Rabbani mengatakan; 
Wahai anak muda ! Waspadalah jika Allah melihat di dalam hatimu ada selain DiriNya. Waspadalah bahawa Allah melihat di dalam hatimu ada rasa takut kepada selain DiriNya, ada harapan kepada selainNya , dan ada kecintaan kepada selain kepadaNya . 
Maka , Hendaklah engkau berusaha membersihkan kalbumu dari selain DiriNya . 
Hendaklah engkau tidak memandang kemudaratan ataupun manfaat kecuali bahawa itu datang dari Allah . Engkau selalu dalam "rumahNya" dan menjadi "tamuNya" . 
 
Wahai anak muda ! Ingatlah bahawa segala sesuatu yang engkau lihat berupa wajah wajah yang dikenal dan kau cintai adalah cinta yang semuanya "bayang bayang" yang menyebabkanmu dikenakan hukuman. Kerana cinta yang benar dan tidak akan mengalami perubahan adalah cinta hanya kepada ALLAH. Dialah yang seharusnya engkau lihat dengan kedua mataharimu. 
Itulah cinta orang orang Siddiq yang dipenuhi limpahan keruhaniaan . Mereka tidak mencintai dengan keimanan , tetapi dengan keyakinan dan kesaksian . Hijab mereka tersingkap dari mataharimu sehingga engkau melihat perkara perkara yang ghaib . Engkau melihat segala apa yang tidak mungkin dapat mereka jelaskan !” 


Inspirasi aku adalah para nabi a.s, para sahabat r.a, dan ikhawah akhawat seperjuangan yang tak pernah lelah tunjuk ajar, sumbangkan tenaga dan bakat, penat lelah semata-semata meraih mardhatillah dalam jalan ini. uhuuu. begitulah insyaAllah.

Aku petik kata-kata seorang akhawat kesayanganku,

'Malulah seorang da'ie itu andai dia sibuk dengan urusan dakwahnya, urusan dunianya tapi dia tidak sibuk dengan urusan dia dan al-Quran'

ohoi mauuu tak sentap. aku petik lagi lirik lagu saujana...hmm. tetibe macam m**** nak petik-petik, takpelah pi je dengar lagu  saujana; sekeping hati.
nak semanhat sikit dengaq lagu langkah pejuang-soutul amal dan lagu bingkai kehidupan-soutul harokah.



jauh lagi perjalanan ini. jauh yang dijamin ganjaran daripada kepenatannya.

yang namanya perjuangan di jalan Allah itu, jalannya tidak pernah sunyi dari didikan onak duri.
kerana luka itu, akhirnya mendidik hati merapat dengan ilahi.
ma'assalamah.
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

2 ulasan :

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)