-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

21 November 2015

Home » , » Memiliki rasa syukur

Memiliki rasa syukur

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM


Ziya berjalan kaki di sepanjang jambatan merentas Sungai Mengkibol itu sambil matanya tidak lekang bertasbih, memerhati alam dan makhluk2 ciptaan Yang Maha Bijaksana.

'Subhanallah, cantiknya pokok itu !
subhanallah, sungguh indah air sungai yang mengalir ini !
subhanallah, cantiknya saudari itu!
subhanallah, bahagianya keluarga itu !'

Secantik rupa paras dan akhlaknya, hatinya memuji apa yang dilihatnya tanda memuja kebesaran Tuhan. Juga sebagai tanda syukur yang tidak terhingga dikurniakan mata yang melihat, akal yang berfikir, kaki yang mampu melangkah, dan masih punya hati yang mampu bersyukur dan 'merenung'. Tidak jauh, Ziya ternampak seorang tua yang sedang duduk berteleku di sisi jambatan tersebut dengan sebuah mangkuk di hadapannya. Pantas dia meraba sakunya dan meletakkan targetnya untuk bersedekah pada hari itu. lelaki tua itu not-yet muslim. pantas Ziya menghulur sambil niat dan mendoakan semoag lelaki tua itu sempat memperoleh hidayah dari Allah.

“Karena itu, ingatlah kamu kepada-ku niscaya aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-ku.’
[QS. Al-Baqarah:152]
....

pengertian syukur itu hakikatnya luas sekali. Tidak hanya pada apabila kita sujud syukur atau berhamdalah sekurang-kurangnya 33 kali setiap hari.

kita melihat alam ciptaanNya, dan kita ucapkan subhanallah ! kita sedang bersyukur.
kita dapat anugerah, pujian dari manusia, hadiah dan nikmat kebaikan dari orang lain, kita berterima kasih, melontarkan senyuman dan mengucapkan Alhamdulillah ! kita sedang bersyukur.
kita melihat ibu bertungkus lumus menyiapkan makan al-ghadak(lunch) kita membantu kerana kasih kita kepadanya, kerana rasa syukur itu selagi kita masih mampu memegang tangan berkat seorang ibu !

“Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah.” [QS Al-A’raf, 7:179]

sujud syukur, berhamdalah, berterima kasih kepada mereka, ..sudahkah cukup ? Allahh..bahkan ! penilaianNya jauh lebih indah lagi andai hati kita ikhlas, andai syukur itu benar disaksikan anggota tubuh yang mempraktikkan. sedangkan jari yang menaip, mata yang melihat skrin, dan kaki yang boleh duduk bersila ini pun Allah yang punya ! *tarik nafas..senyum ^^ Alhamdulillah.

“Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak. Maka laksanakanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah (sebagai ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah). Sesungguhnya orang-orang yang membencimu, dialah yang terputus (dari rahmat Allah)."[Al-kauthar: 1-3]

Terlalu banyaknya nikmat Allah yang tidak terkira itu menjadikan syukur satu keperluan yang teramat sangat. sehingga dalam surah Al-Kauthar, Allah memerintahkan kita bersolat dan berkorban keranaNya sebagai bentuk penghambaan kita pada Allah yang telah memberi nikmat tersebut. Jika tidak, masakan Allah sendiri yang memerintahkan kita bersyukur ? bukankah jelas syukur itu adalah kewajipan ? mashaAllah.
Hakikatnya syukur itu adalah mensyukuri nikmatnya dengan membuktikan dengan perbuatan ! ini baru sebanar-benar syukur. Gunakanlah nikmatnya ini kerana Allah, untuk agama dan keredaanNya.


bangun tidur, sudahkah kita baca doa sebagai tanda syukur ?
solat subuh,zuhur asar, maghrib dan isya', sudahkah kita sujud syukur kerana Allah masih ingatkan kita untuk tunaikan kewajipan; solat dan sujud kepadaNya ? 
makan, minum, dan melakukan tugasan harian dan urusan dunia, sudakah kita menadah tangan atau at least berhamdalah kerana masih diberi pinjam nafas, waktu lapang dan kesihatan ini ?

dan...

apakah setiap amalan kita disusuli dengan niat yang lurus semata-mata keranaNya ?
apakah setiap perkara yang kita lakukan diiringi dengan bimbingan agama yang disayangi ini ?
sebagai tanda syukur kita ?


mashaAllah. bahkan ! sedikit sekali dari kalangan kita yang bersyukur. Tanyakan diri kita, tanyakan iman di dada. Di manakah tahap syukur kita.

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?” [QS Ar-Rahman, 55:13]
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

Comments
0 Comments

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)