-->
Dunia pasti ditinggalkan pergi sedangkan akhirat sudah siap sedia menanti.
Oleh itu, jadilah kamu sebagai anak-anak akhirat dan janganlah menjadi anak-anak dunia.
Hari ini adalah hari beramal bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari dihisab bukan hari beramal.
[Saidina Ali kwj-Kitab Sahih Bukhari]

9 Mac 2013

Home » » Mengapa “Wall” Digunakan Pada Facebook?

Mengapa “Wall” Digunakan Pada Facebook?

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Assalamualaikum. hai (!)


17. tulah kedudukan Malaysia dalam ranking pengguna facebook paling ramai di dunia yang dilaporkan oleh laman SocialBakers.com. Pengguna facebook di malaysia ada lebih kurang 12juta orang. Tu baru facebook, fuhh.. Ada 230 negara dalam dunia ni, malaysia top20 ! ohh sungguh hebat negaraku ni.

Walhal, kalau dari segi populasi, Malaysia berada di ranking 44 negara yang paling ramai penduduknya. wahh..kira advancelah warga malaysia ni..haha (termasuklah diriku yang kenit lagi kerdil ni hihi). tapi awq tahu kedudukan negara jiran kita berapa? Thailand : 16. Indonesia pulak? haa negara indonesia berada di tempat ke-dua selepas Amerika Syarikat yang menduduki tempat pertama. Ulang suara : 'tempat kedua'.  .    .  Alah tak yah heranlah.. fb je kann.. kan kan? (ceh, time nilah tak yah heran  =..=)

Tengok balik tajuk story telling saya. apalah kisahnya WALL facebook. tahu apa tu wall? (wall tu dinding bagi yang tak tahu. hehe ) kenapa dia tak letak WALLet ke, WALLpaper ke.  ? tanyalah Mark Zuckerberg. Pemuda yang kaya raya berbangsa YAHUDI. >Mark Zuckerberg termasuk dalam top5 pemuda terkaya di dunia. #faktamenarik subhanallah                ! ( twitter . -- )

so apa kaitan WALL dan YAHUDI?


Kaitan mereka sangat ERAT + MESRADINDING RATAPAN. Kat dinding tulah mereka menangisi dosa2 mereka, meluahkan harapan, ratapan & segala2nya.



NOTA KAKI.


Oleh sebab tu, saya, korang, anda, mak, ayah, pakcik, makcik, nenek, dan atok kepada nenek sekalian, janganlah jadikan wall facebook tu semata-mata sebagai tempat meluahkan perasaan sebagaimana asalnya mereka.

Labih baik kalau kita gunakan facebook dengan lebih berhati-hati. Mana taknya, pemiliknya dah bangsa yahudi kan. Based on rujukan n pembacaan saya, and daripada pendapat saya sendiri, tak ada salahnya menggunakan facebook.Kita disarankan untuk, 


  Manipulasi akaun facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Gunakanlah kesempatan yang masih ada untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio and lain2 lah.


  Kurangkan dan hadkan perbincangan soal remah-temeh yang entah apa2 or lebih tepat lagi buang masa.


  Kurangkan berkongsi terlalu banyak gambar peribadi (khususnya kaum hawa yang saya sayangi ^^) tanpa had. Kalau tak dikawal boleh bawa mudarat berbanding manfaat. lagi aurat sangat  kena jaga :) kan?


  Tidak terlibat dengan permainan2 atau aplikasi yang 'dijangka' bercanggah dengan Islam  cth : kuiz ramalan nasib. sama ada suka2 atau pun tak. (alah, tak payahlaa)


  Janganlah sesekali mendedahkan keaiban orang lain. wahh ni hebat, (tak hebat langsung ada lah) ada orang sampai tahap pro buat group 'Anti blablabla..' jahat manapun, gunakanlah cara yang lebih bijak. 



Bila kita berjaya jaga status Islam kita di kaca mata 'yahudi' dalam bentuk apapun, maka tak ada salahnya kita gunakan facebook kan? :D Tetiba teringat, masa lebih kurang bulan lepas (februari), (ni bukan nak aibkan orang ^^') adake satu akaun ni 'JEHAN GAY ------'. (jehan tu bukan nama sebenar. yang '------' tu nama sekolah saya  (sms muar), oh tak sanggup nak tulis ><) Ya Allah, haii macam cetek sangat pemikiran. Hanya disebabkan geram mungkin, dibukaknya aib orang. Bila dinasihati,(erkk nasihat la kott insyaAllah ) kena balik? marah sungguh dia =..= tapi sekarang tak tahu lah wujud lagi ke tak akaun yang agak mengarut tu.

Oh ya, mungkin saya or awq akan rasa yang "alah..aq pun bukan banyak sangat ilmu agama nak share2 ni. sikit2 tahulahh", or "err takut takut kita terbuat. nanti kena tuntut pulak" or blablabla. Hidup ni singkat sesingkat singkat singkatnya, so senanya kita kena sentiasa sibukkan diri untuk lebih mendekati akhirat yang hanya Allah yang tahu penghujungnya (ada penghujung? Allahua'alam). Kalau tak mampu menyebarkan, carilah apa yang kita mampu, dan kemudian semangat nak sebarkan. jauhkanlah diri kita bila nampak or kena ajak buat benda yang sia2. Allah berfirman,

Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: " Bagi kami amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil."

(surah Al-Qasas, ayat 55)
ingat, 

"TIADA ALASAN UZUR BOLEH DIBERIKAN APABILA JAHIL BERKENAAN HUKUM DALAM NEGARA ISLAM"
Sahih 100% or 200% wallahua'alam. ambillah madu bukan lada. hehe
so ? fikirlah sendiri. :p hehe. kbai (!)  :)
.قد بارك الله فيكم. Moga bermanfaat walau sikit. kbai

24 ulasan :

  1. Balasan
    1. :) kena banyak lagi carik ilmu kita semua kan ^^

      Padam
  2. slm n morning sis!owh bgs info ni.akk mmg bukan fbians.....i'm a blogger he3...

    BalasPadam
  3. Betul tu. Baik share sesuatu yang bermanfaat ke. Ni tak, asyik tulis perkataan mencarut kat wall. Sakit mata tengok. T___T

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila sebut benda yang baik hati tenang pahala dapat ^^ thanks :)

      Padam
  4. thx share info bermanfaat . sekurang kurangya tahu perkara baru hari ni :)

    BalasPadam
  5. Jalan sini......lama tak blogwalking.. I follow u back.. btw, nice article.. :)

    BalasPadam
  6. Dalam tak sedar..mereka memnipulasikan kita secara halus

    BalasPadam
  7. @Nieyxzha Hassan Moga kita semua kan terus dipimpin dan dipelihara Allah :')

    BalasPadam
  8. Just kena pandai kawal diri... sebenarnya .. bahaya juga medium mcm nie.. lagi2 tok negara , tok kaum hawa..
    haraap2 kita semua terhindar dari segala yg -tive :D

    BalasPadam
  9. dapat info baru :)

    saya tak berapa berkenan sebenarnya dengan fb, dah lama deactivate. rasa macam tak berfungsi. hihi

    BalasPadam
  10. @Nurul Amanina Ramai yg jdi habit luahkn prasaan kat situ. oh saya x deactivate lagi..hehe

    BalasPadam
  11. Hmm..betul tu,
    kalau ade masalah pun mengadulah dekat ALLAH bukan di 'wall' :)

    BalasPadam
  12. @vanillasnow Kadang2 saya rasa cam meyemak je wall tu dgn luahan perasaan. Minta dipelihara dan dijauhkan. Amiin..

    BalasPadam
  13. Sekarang nie orang memang suka luahkan perasaan di Facebook. Sampai macam2 masalah timbul. Kena berhati-hati dan jangan salah gunakan Facebook. Sia-sia jek dapat dosa kering.

    BalasPadam
  14. @Arol Mubin kita terlalu naif menggunakan fb. ikut je gitu

    BalasPadam
  15. seronok lah baca entri ni . semoga awak dapat banyak pahala sebab kongsi ilmu ni . Terima kasih ye ! :D

    BalasPadam

Thanks. siapa yang komen memang hebat macam action kamen dan comel macam upinipin. May ALLAH bless you :)